Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Uusimmat blogit

Yritysaspan Tiku ja Taku kesästään – kysymyksiä tulvii niin ahtaajilta kuin öylätin tekijöiltäkin

4 min

Työskenteleminen Telian yritysasiakaspalvelussa on monipuolista ja mielenkiintoista. Työpäivä koostuu pitkälti asiakkaiden ongelmien ratkaisemisesta ja erilaisten ICT-ratkaisujen muodostamisesta. Työstä tekee monipuolisen se, että jokainen asiakas on ainutlaatuinen ja asiakkaiden toimialat vaihtelevat ahtaajista öylätin tekijöihin. Kesän aikana onkin karttunut myös tietotaitoa monista aloista, joiden toimintatavoista ei ole ollut ennen perillä millään lailla. Myyntimiehille tämä luo myös vaihtelua, sillä jokaisen asiakkaan kohdalla pääsee keksimään jopa uusia toimintatapoja yrityksille.
 
Kun Timi ja Kristian tulivat kesällä 2018 yritysasiakaspalveluun he eivät tienneet, onko siellä mahdollista tehdä myyntiä. Nopeasti kuitenkin valkeni, että asiakaspalvelu on myyntikanavana aivan loistava. Yleensä myyntityötä tehdessä asiakkaan mielenkiinnon ja jakamattoman huomion saaminen on erittäin vaikeaa. Asiakaspalveluun soittaessa asiakkailla on jonkinlainen ongelma heidän yrityksen palveluihin liittyen, täten jakamaton huomio on taattu. Isossa osassa kaupan tekoa on myös myyjän ja asiakkaan välinen luottamus. Kun saa selvitettyä asiakkaan ongelman ja poistettua sen hänen työpöydältään, on jo askeleen lähempänä kauppaa. Asiakkaan ongelmaa ratkaistaessa pystyy myös hyvin tutustumaan itse asiakkaaseen sekä hänen yritykseensä. Kun edellä mainitun taustatyön tekee kunnolla, tulee kauppaa siis kuin itsestään. 
 
Lukuisten yritysostojen myötä Telialla myyntityö ei koostu enää pelkistä liittymistä, vaan asiakkaalle luodaan kokonaisvaltaisia ICT-ratkaisuja. Yleiseen ICT-kokonaisuuteen kuuluvatkin esimerkiksi maksupäätteet, nettiyhteydet, sähköpostipalvelut, verkkotunnuspalvelut, kotisivut, tietoturva, laitteet ja puhelinvaihderatkaisut. Ravintolayrittäjille tarjolla on myös monipuolisia TV-palveluita, joihin sisältyy tietysti myös Liiga. Kattava tarjonta helpottaa myös asiakkaan arkea, sillä yksi operaattori pystyy toimittamaan kaikki liiketoiminnalle tärkeät apuvälineet. 

Millaista yritysasiakaspalvelussa työskentely on?
 
Telian yritysasiakaspalvelusta tekee poikkeuksellisen se, ettei esimiehiä ole. Jokaisella työntekijällä on yhtä suuri päätäntävalta asioissa, eikä esimerkiksi kesäkapteenien työtehtäviin kuulu alaisten jatkuva valvominen. Tämä toimintatapa toimii hyvin, sillä asiakkaan tilanteen osaa parhaiten tulkita se henkilö, joka hänen kanssaan on jutellut. Tällainen toimintamalli antaa vastuuta työntekijälle, jolloin hän motivoituu itse ohjautumaan työtehtävissä parhaalla kokemallaan tavalla. Jokainen myös tekee myyntityötä omalla tyylillään, joten heitä ei voi ahtaa yhteen yleiseen muottiin. 
 
Tiimihenki Telialla on ollut kenties yllättävin asia. Talossa on töissä vanhoja konkareita, jotka ovat nähneet ja kokeneet alalla kaiken monen vuosikymmenen aikana. Silti vastaanotto on kesästä toiseen yhtä lämmin. Apua saa aina tarvittaessa, eikä kesätyöntekijöitä katsota ”nenän vartta pitkin”, vaan päinvastoin heiltä odotetaan uusia näkökulmia ja ajatuksia vanhojen toimintatapojen haastamisesta. 

Telian muihin sidosryhmiin kuuluvat esimerkiksi Datainfo ja Inmics-Nebula. Vaikka Telian eri sidosryhmissä työtehtävät eriävätkin toisistaan, on kaikilla yhteisenä intressinä saada asiakkaan ongelma ratkaistua. Yhteen hiileen puhaltaminen onkin Telialla toimintatapa, eikä vain käytetty klisee. Tarvittaessa apua kesätyöntekijöille antavat myös business coachit sekä trainerit. Telialla ei siis koskaan jää yksin ongelmansa kanssa vaan apua on aina saatavilla, kunhan vain pyytää. 

Kenelle suosittelet yritysasiakaspalvelussa työskentelyä?

Telian yritysasiakaspalvelu toimii hyvänä ponnistuslautana jokaiselle myynnistä kiinnostuneille ja korkealle tähtääville henkilöille. Telia itsessään on toimijana niin iso, että työtehtäviä riittää jokaiseen lähtöön. Asiakkaiden ongelmien hoitaminen, palvelualttius ja ICT-alan mahdollisuuksien hahmottaminen ja ymmärtäminen onkin iso plussa. Nykypäivänä ICT-palveluita hyödyntävät esimerkiksi autot ja älykodit.  
 
Timi Friman ja Kristian Karadjov ovat toisen vuoden kesätyöntekijöitä Telian yritysasiakaspalvelussa. Molemmat opiskelevat tradenomiksi ja he ovat tehneet myyntityötä jo vuodesta 2013. Heidän yhteinen taipaleensa onkin alkanut jo vuonna 1998, jolloin molemmat aloittivat jalkapalloharrastuksen FC Kuusysin riveissä Lahdessa. He suunnittelevat myyntiä yhdessä ja heidät tunnetaankin osastolla Tikuna ja Takuna. Molempia yhdistää palo myyntityötä kohtaan sekä myynnin kouluttamisesta muille. He ovatkin parhaansa mukaan auttaneet osastolaisia erilaisten myyntiratkaisujen kehittämisessä ja yleisten myyntiongelmien taklaamisessa. Molempia myös yhdistää kyky paketoida yksittäisiä ratkaisuja suuremmiksi kokonaisuuksiksi asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Kesätyöntekijöiden blogi
Edellinen artikkeli
”Onnistumisia kokee päivittäin” – häiriöpuolella Sini pääsi kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan
Seuraava artikkeli
Suomen kielen tekoälyratkaisut harvassa – Aleksanteri Vuoristo kehittää suomea lukevaa tekoälyä
Aleksanteri Vuoristo on kehittänyt kesän ajan tekoälyä Telialla. Lue, mitä Aleksanteri kirjoittaa ...