Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Uusimmat blogit

Asiakaskohtaamisia kotoa käsin – ”Kaikki työnteko on hoitunut omasta makuuhuoneesta”

3 min
Telian kesätyöntekijä Otto Torkki Telian kesätyöntekijä Otto Torkki

Tänä vuonna kesätyöt alkoivat poikkeuksellisesti etänä, kun oma esihenkilöni toi minulle tietokoneen kotiovelle. Päivääkään en ole ollut toimistolla ollut tänä kesänä, vaan kaikki työnteko on hoitunut omasta makuuhuoneesta. Vaikka ajat ovat olleet erikoiset, oma kesäni Telialla on ollut huippukokemus ja olen saanut valtavasti uusia taitoja, mistä on varmasti hyötyä tulevaisuuden työelämässä.

Olen Otto Torkki, 22-vuotias tietojärjestelmätieteiden opiskelija Jyväskylän yliopistosta ja olen ensimmäistä kesää Telian asiakaspalvelussa Jyväskylässä. Meitä on täällä Jyväskylässä noin 15 ihmistä Rescue-tiimissä ja päivittäin soitamme asiakkaille, jotka ovat syystä tai toisesta lähdössä Telialta pois toiselle operaattorille. Kesätyöntekijöitä meidän joukkoomme mahtuu viisi henkilöä.  

Hinnat eivät ole kohdillaan, laskut eivät ole tulleet perille, kilpailijalla oli parempi tarjous tai on kuuluvuusongelmia. On monia erilaisia syitä, jonka takia asiakkaat ovat vaihtamassa operaattoria, ja oma työni Telian asiakaspalvelussa keskittyy näiden ongelmien ratkaisuun. Lisäksi teen työssäni lisämyyntiä ja varmistan, että kuluttaja-asiakkaiden tuotteet ja palvelut ovat ajan tasalla. Työssä onnistuminen vaatii ahkeruutta ja asiakkaiden kuuntelua. Asiakkaita on välillä vaikeampi tavoittaa, kun taas välillä voi tulla yhdeksän ratkaistua ongelmaa tai yhdeksän asiakasta saatu jäämään Telialle yhdessä tunnissa. Päivät vaihtelee paljon, mutta määrätietoisella tekemisellä tulos on tasaisen hyvää pitkällä aikavälillä.

Kesätyöntekijä Otto Torkki
Kuvaaja: Emma Kautto

Aluksi mietin, mitenköhän kaikki tulee sujumaan etänä, mutta näin kolmen kuukauden työskentelyn jälkeen voin sanoa kaiken sujuneen enemmän kuin hyvin. Toki etätyö aiheutti aluksi hieman harmaita hiuksia. Työpäivinä ei säästynyt klassisilta “Oho mun mikki on mutella” tai “Vähän pätkäs sanotko uudestaan” kommenteilta, mutta näin jälkeenpäin niitäkin on hauska muistella. Kaiken kaikkiaan työskentely Telialla on sujunut todella hyvin etätyönä. Suurempia ongelmia missään vaiheessa ei ole ollut, ja työkaverit on aina osannut jeesata Teamsin välityksellä.

Asia, mihin etätyöskentely on vaikuttanut negatiivisesti, on toki työkavereihin tutustuminen. Etänä videopalaverissa ei ole tietenkään samaa fiilistä, mitä kasvotusten kahvihuoneessa, mutta se ei ole tehnyt tutustumista työkavereihin mahdottomaksi. Juttelu ja tutustuminen kollegoihin on tapahtunut ongelmien kautta, kun niitä on ratkottu yhdessä. Vaikka me kesätyöntekijät olemme olleet koko kesän etänä, ja en ole tavannut kertaakaan ketään työkaveriani, minulla on silti hyvin lämmin ja tervetullut olo meidän tiimissä. Vakituiset työntekijät ovat aina auttaneet saman tien, kun on ollut jotain ongelmaa, ja sitä kautta olen päässyt tutustumaan heihin hyvin. Työkaverit ja ilmapiiri ovat tehneet tästä kesätyöstä aivan mahtavan.

Mielestäni Telia on työnantajana kannustava ja vastuuta antava. Täällä ei ole kukaan valvomassa ja potkimassa tekemään, vaan työntekijöihin luotetaan, ja työntekijällä itsellään on vastuu omasta työpanoksesta ja tuloksesta. Työssä tulee vastaan erilaisia hommia, joihin pääsee halutessaan tarttumaan. Itse esimerkiksi lähdin kesän alusta hoitamaan asiakkaita ruotsin kielellä. Se ei ole suurin vahvuuteni, mutta olen kehittynyt siinä hurjasti. Tämänkin on mahdollistanut kova luotto työntekijöihin ja hyvät valmiudet kouluttaa työntekijöille uusia taitoja.

Jos haluat työpaikan, missä pääset tekemään töitä itsenäisesti ja laadukkaan tukiverkon ympärillesi, Teliaa kannattaa harkita työnantajana! Täällä maksetaan myös kilpailukykyinen korvaus käyttämästäsi työajasta.

Telian kesätyöntekijä Otto Torkki
Kuvaaja: Tommi Sassi

Otto Torkki aloittaa syksyllä kolmannen vuoden tietojärjestelmätieteiden opiskelussa Jyväskylän yliopistossa. Tämän kesän Otto on työskennellyt Telian asiakaspalvelussa Jyväskylässä. Tulevaisuudessa häntä kiinnostaa IT-projektien hallinta ja konsultoinnin tehtävät erilaisten IT-projektien ympärillä.

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Kesätyöntekijöiden blogi
Edellinen artikkeli
Kesätyöstä ideoita omalle urapolulle – ”Myös kesätyöntekijät saavat paljon vastuuta”
Lappeenrannassa tuotantotaloutta opiskeleva Yusuf Abdulahi kiinnostui kesätyössään Telian Wholesale ...
Seuraava artikkeli
”Onnistumisia kokee päivittäin” – häiriöpuolella Sini pääsi kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan