Miljoonien eurojen hyödyt muutamassa kuukaudessa – Telia opetteli kantapään kautta työskentelemään ohjelmistorobottien kanssa

2017-10-11 - Avainsanat

Telian palveluksessa työskentelee jo kymmeniä ohjelmistorobotteja. Niiden käyttö on nopeuttanut asiakaspalvelua, vähentänyt virheitä ja synnyttänyt työntekijöille lukuisia kokonaan uusia työtehtäviä. Yhtiö laskee hyötyneensä ohjelmistorobotiikan käyttöönotosta tänä vuonna jo useita miljoonia euroja.

”Käynnistimme hankkeen jo puolitoista vuotta sitten, mutta olemme vasta nyt pääsemässä täyteen vauhtiin. Alussa aikaa meni lähinnä opetteluun, sillä tämä on erittäin haastava laji”, johtaja Rauno Väisänen naurahtaa.

Telia hyödyntää ohjelmistorobotteja monissa tehtävissä, kuten tilausten käsittelyssä, raportoinnissa sekä hinnan- ja osoitteenmuutoksissa.

”Robotiikka muuttaa yhteiskuntaa, työelämää, yrityksiä ja työntekijöiden arkea juuri nyt huimalla vauhdilla. Olennaista tässä kehityksessä on muutoksen hallinta ja uusien ratkaisujen löytäminen”, Väisänen korostaa.

Väisänen painottaa, että robotit eivät ole korvaamassa ihmistä työelämässä. Uuden teknologian ansiosta Telia on kyennyt löytämään työntekijöille uudenlaisia, aiempaa monipuolisempia tehtäviä, kun robotit ovat ottaneet hoitaakseen useita yksitoikkoisia rutiinitöitä.

Telia esittelee tänään Teknologiamessuilla kokemuksiaan ohjelmistorobotiikan käyttöönotosta. Samalla yhtiö alkaa myydä osaamistaan myös muille yhtiöille.

”Teknologialla on tietenkin oma roolinsa, mutta tässä on kyse ennen kaikkea johtamisesta, prosesseista, osaamisen kehittämisestä ja muutoksen hallinnasta. Ohjelmistoroboteilla voi saavuttaa lyhyessä ajassa huimia tuloksia, kun asiat loksahtavat kohdalleen”, Rauno Väisänen sanoo.

Lisätietoja:

Rauno Väisänen, johtaja, Telia, 0400 419932

Kuvia