53 % nukkuu puhelimensa vieressä

2018-12-21 - Avainsanat

Sovelluskaupasta ladattava, Suomen ensimmäinen digitaalista hyvinvointia edistävä puhelinliittymä, Telia Dot, tarjoaa käyttäjälleen pohjan miettiä puhelimen valtaa elämässään. Telia julkistaa nyt ensi kertaa tietoa suomalaisten digihyvinvoinnista ja mitä käyttäjät ovat tehneet parantaakseen sitä.

Lokakuun lopussa Telian lanseeraama uudenlainen digitaalinen liittymä on ollut saatavilla sovelluskaupoissa pian kaksi kuukautta. Telia Dotin käyttäjistä joka kuudes on hyödyntänyt liittymään sisältyvää digihyvinvoinnin edistämiseen tarkoitettua osiota.

Kolmannes haluaa käyttää kännykkää vielä kello kymmenen jälkeen illalla

Telia Dotissa voi määritellä itselleen tai perheelleen tavoitteen, milloin ja miten käyttää puhelintaan arjessa ja muiden seurassa. Kuluttaja voi muun muassa valita ajan, jolloin laittaa kännykkänsä pois. Suosituin aika lopettaa puhelimen räpläily iltaisin oli kello 22, mutta lähes kolmannes Telia Dotin käyttäjistä on määritellyt ajaksi kello 23 tai 24. Vain noin joka kymmenes on halukas luopumaan puhelimestaan kello 21 tai sitä ennen.

”Tutkitusti älylaitteiden sininen valo lisää huonolaatuisen unen määrää, minkä takia illalla riittävä aikaväli digitaalisen elämän ja rauhoittumisen kesken olisi ihmisen hyvinvoinnille eduksi. Ehkä hieman huolestuttavaa on se, että yli kolmannes liittymän digihyvinvointiosion käyttäjistä ei ollut halukas määrittämään aikaa, jolloin laittaisi puhelimen pois rauhallisemman unen saamiseksi”, sanoo aivotutkija Kiti Müller.

Tutkijoiden tiedossa on myös, että unen laadun takaamisessa olisi eduksi se, ettei puhelinta pidetä makuuhuoneessa. Telia Dotin digihyvinvointiosion käyttäjistä vain 15 % oli määritellyt, että puhelin kuuluu toiseen huoneeseen. Yli puolet pitää puhelintaan parin metrin säteellä sängystään.

Puolet kokeillut digipaastoa

Liittymän digihyvinvointiosio koostuu tehtäväpohjaisista haastekokonaisuuksista. Ensimmäinen sovellukseen tuotu kokonaisuus keskittyi digiarjen haltuunottoon, jossa käyttäjä pystyi pohtimaan suhdettaan puhelimeensa. Tehtävistä käyttäjien keskuudessa suosituimmat ovat olleet puhelimenkäytön sääntöjen selventäminen (79 % tehnyt) sekä puhelimetta oleminen. Puolituntisen ilman puhelinta on viettänyt peräti kolme neljästä digihyvinvoinnin edistämisestä kiinnostunutta. Analogista aamua eli päivänaloitusta ilman puhelinta on kokeillut 61 %. Digipaaston on pitänyt lähes puolet haastekokonaisuuden suorittaneista. Lisäksi 56 % on viettänyt ainakin yhden päivän ilman puhelimen ruudulla pyöriviä ilmoituksia.

”Tietojen valossa voi todeta, että monilla on vielä tekemistä oman digitaalisen arjen hallinnassa. Toisaalta siitä kiinnostuneet ovat kokeneet tärkeiksi muun muassa määrittää pelisäännöt puhelimenkäytölle ja pitää esimerkiksi puhelinpaastoja. Nämä ovat hyviä tapoja, mikäli haluaa tukia omaa digikäyttäytymistään ja sitä kautta oppia hallitsemaan omaa arkeaan paremmin”, Müller sanoo.

Faktaa Telia Dotista:

• Telia Dot on uudenlainen, nykypäivän asiakastarpeisiin luotu liittymä. Se joustaa käyttäjän tarpeiden ja käytön mukaan.
• Asiakas maksaa vain silloin kun käyttää Telia Dotia. Telia ei laskuta yli 1 euroa/päivä. Keskivertokäyttäjän lasku on arvioilta noin 20 euroa kuussa.
• Ensimmäinen käyttökuukausi on ilmainen.
• Kaikki asiointi ja palvelun hallinta tapahtuvat digitaalisesti Telia Dot -sovelluksen kautta, joka ladataan sovelluskaupasta. Sim-kortti toimitetaan asiakkaalle postitse, kun käyttäjä päättää vaihtaa liittymänsä Telia Dotiin tai avata uuden liittymän.
• Sovelluksen kautta voi hallita kaikkia perheen liittymiä tai kytkeä siihen muita laitteita, kuten tabletin tai mökin riistakameran.
• Telia Dot auttaa käyttäjää olemaan tietoisempi puhelimen käytöstä ja edistää tasapainoisemman digiarjen luomisessa. Sovelluksen digihyvinvointiosio sisältää työkaluja oman ja perheen digihyvinvoinnin lisäämiseksi (Oman käytön visualisointi, Haasteet ja Pelisäännöt -osiot).
• Telia Dot on jatkuvasti kehittyvä palvelu. Sitä parannetaan asiakaspalautteiden ja datan pohjalta. Kehitystyössä on mukana myös asiantuntijoita, kuten Pelastakaa Lapset ry. Marraskuussa Telia toi liittymään kaksi uutta perheille suunnattua haastekokonaisuutta, jotka on toteutettu yhdessä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa.

Lue lisää:
www.telia.fi/dot
Telian digihyvinvointitutkimus (10/2018)

Lisätietoja:
Viestintä, Telia Finland
02040 54000
communications-fi@telia.fi

Kuvia



Liitteet

Kuvia