Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Uusimmat artikkelit

”Söin oikealla kädellä ja tullasin vasemmalla”

Kun Stefan Anderson osti lapsilleen nettikaupasta sormihyrriä, hän ei arvannut, että päätyisi maksamaan niistä tullia. Onneksi tullaus sujui sutjakasti verkossa Mobiilivarmenteella.

Helsinkiläisen Andersonin perheen 7- ja 10-vuotiaat lapset heräsivät viime kesäkuussa siihen, että heidänkin pitää saada sormihyrrä. Fidget spinner -villitys oli kevään aikana levinnyt kaveripiirissä, ja kesäloman alkaessa iski uudenlaisen ajanvietteen kaipuu.

”Lähdin etsimään hyrrää kaupoista, mutta se oli loppunut kaikkialta. Se oli tietysti pettymys lapsille. Päätin yllättää heidät ja tilata lelut netistä. Menin ruotsalaisen nettikaupan sivulle, tilasin viisi spinneriä ja maksoin niistä 381 kruunua”, Stefan kertoo.

Viikon kuluttua tilaamisesta Stefan mietti, miksi hyrristä ei kuulu mitään. Hän ehti jo arvella tilauksen menneen tavalla tai toisella pieleen.

Lopulta parin viikon odottelun jälkeen posti toi kotiin yllätyksen: tullauslapun.

”Saman tien selvisi, että spinnerit tulevatkin Kiinasta ja minun on maksettava niistä tulli. Tätä en arvannut tilatessani, vaan luulin hyrrien tulevan suoraan Ruotsista.”

Kaikki hoitui yhdeltä istumalta

Kun tullausilmoitus tuli Andersonien postilaatikkoon, perheen arkihyrrä pyöri täysillä. Stefan oli vienyt lapset työpäivän jälkeen harrastuksiin ja tuli pistäytymään kotona ennen kuin lähti hakureissulle.

”Tulin nälkäisenä kotiin, ja halusin sekä syödä että hoitaa tullauksen heti. Niinpä söin oikealla kädellä ja vasemmalla kirjauduin iPhonellani Tullin verkkosivulle. Sähköisissä palveluissa olikin heti ensimmäisenä Tee tuonti-ilmoitus -otsikko ja klikkasin sitä”, Stefan kertoo.

Sivusto herjasi heti, että sitä ei ole optimoitu Safari-selaimelle.

”Jatkoin siitä huolimatta, koska halusin hoitaa asian nopeasti alta pois. Ja onnistuihan se Safarillakin. Kirjauduin palveluun Mobiilivarmenteella. Ruudulle ilmestyi heti kysymys, mitä olen tilannut, ja saman tien palvelu tarjosi minulle yhtenä vaihtoehtona spinnereitä. Maksoin 9,55 euroa tullia ja se oli siinä. Kaikki hoitui yhdeltä istumalta ja vasemmalla kädellä – vaikka olen oikeakätinen.”

Stefan ei ole tullannut aiemmin verkossa, ja ensimmäinen kerta yllätti hänet helppoudellaan. Lapset taas yllättyivät täydellisesti, kun pääsivät muutaman päivän päästä avaaman pakettia, jonka posti kantoi kotiin.

”Prosessi eteni todella nopeasti sen jälkeen kun tullaus oli tehty. Ja hyrrät olivat käyttäjilleen juuri niin suuria hittejä kuin arvelinkin.”

Mobiilivarmenne on aina mukana

Stefan Anderson käyttää Mobiilivarmennetta päivittäin. Osa on työkäyttöä, sillä hän työskentelee Telialla Senior Business Managerina ja kirjautuu varmenteella esimerkiksi Minun Telia -palveluun ja yrityksen mobiilisovellukseen.

”Varmenteen käyttö on helppoa, koska se ei vaadi kuin yhden numerosarjan muistamisen. Parasta on, että se on aina tallessa puhelimessa – puhelin kun yleensä kulkee kaikkialla mukana.”

Tullin palveluissa Mobiilivarmennetta on käytetty tunnistautumiseen vuodesta 2013 lähtien. Tulli on myös mukana viime heinäkuussa avatussa uudistuneessa suomi.fi-palvelussa. Tullin verkkoasiointipalveluihin tunnistautuu Mobiilivarmenteella noin tuhat asiakasta kuukaudessa.

Mobiilivarmenne tekee kännykästäsi sähköisen henkilöllisyystodistuksen

Mobiilivarmenteella tunnistaudut palveluihin helposti ja todistat henkilöllisyytesi esimerkiksi Kelassa, pankki- ja terveydenhuoltopalveluissa sekä valituissa verkkokaupoissa. Jos olet Telian asiakas, voit ottaa Mobiilivarmenteen heti käyttöösi.

Ota käyttöön

Lisää samasta aihealueesta

Mobiilivarmenne
Lisää samasta aiheesta
Uusi EU-laki: Jatkossa tarvitset mobiilivarmenteen, kun maksat tavaroita tai palveluita puhelinlaskulla
Ari Hakalan ryhmä kehitti palvelun, joka vielä hetki sitten olisi ollut laiton – palkittiin nyt Euroopan parhaana hankkeena
Sähköisiä vaaleja saadaan vielä odottaa
Lääkekopteri on digiapteekkarin toivelistalla
"Uusi munuainen pelasti elämäni"
Virosta tuli tärkeä identiteettiherätys
Rajat auki Areenan ohjelmille
Näin meistä tuli verkkotunnistamisen mestareita
Edellinen artikkeli
Näin meistä tuli verkkotunnistamisen mestareita
Me suomalaiset olemme mobiilidatan käyttäjinä maailman huippuja ja sähköisessä ...
Seuraava artikkeli
Isännöitsijän digitaalinen duunipäivä
Marko Haikonen sai tarpeekseen toimittajan töistä ja opiskeli isännöitsijäksi. Nyt hän työskentelee ...