0600 10 100

ma-pe 8 - 20, la 9 - 16.30 — 2,50 € / puhelu + 2,50 € / alk. min + mpm/pvm
Neuvot ja niksit Tietokoneet ja internet Verkkohuijauksen tunnistaminen

Verkkohuijauksen tunnistaminen

Useimmiten verkkohuijauksen tunnistaminen onnistuu tervettä järkeä käyttämällä – kaikki tietävät, ettei vastineeksi verkkotunnuksista kenenkään tilille ilmesty valtavaa rahasummaa aivan tyhjästä, eikä merkkilaukkujakaan todellisuudessa myydä muutamalla eurolla. Valitettavasti huijausten yleistyessä mukaan mahtuu myös taitavammin naamioituja yrityksiä, joiden tunnistaminen on paljon edellisiä esimerkkejä vaikeampaa.
 

Näin tunnistat verkkohuijauksen:

  • Pidä tietoturvaohjelmasi aina ajan tasalla.
  • Käytä jokaisen sähköpostin, linkin ja tarjouksen kohdalla maalaisjärkeä – valitettavasti tarjoukset, jotka vaikuttavat liian hyviltä ollakseen totta, ovat useimmiten huijauksia.
  • Nettikaupassa on syytä selvittää aina myyjän taustat. Lue, mitä suomalaiset keskustelupalstat sanovat palveluntarjoajasta, kysy ystäviltä, tutuilta sekä kollegoilta käyttökokemuksia ja mielipidettä palvelusta.
  • Älä klikkaa tai lähetä eteenpäin sähköpostiisi tulevia linkkejä, joissa pyydetään käyttäjätunnuksiasi.
  • Jos epäilet tietomurtoa, on aika tarkistaa tietoturvaohjelmiston tila sekä varmistaa, ettei koneella ole haittaohjelmia.
  • Jos neuvoista huolimatta et tiedä, mitä sinun kuuluisi tehdä, me autamme sinua.

Saisiko olla asennuspalvelua?

Telia Helppi on helpoin vaihtoehto esim. uusien älypuhelinten, tablettien, älytelevisioiden tai tietokoneiden ja lisälaitteiden käyttöönottamiseksi tai teknisten pulmien ratkasijaksi. Asennamme ja ratkomme puolestasi puhelimitse tai luonasi paikanpäällä sekä nyt myös kahdessa Telia Kaupassa.

0600 10 100

ma-pe 8 - 20, la 9 - 16.30 — 2,50 € / puhelu + 2,50 € / alkava min + mpm/pvm

Lue lisää