Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki eSports-artikkelit

Vinkit pelinäytön valintaan

4 min
Samsung 27" C27FG70 Curved -pelinäyttö

 

Tsekkaa näyttövalikoima

Pelinäytön ostaja törmää helposti termiviidakkoon. Kokosimme alle tärkeimmät teknologiat ja annamme vinkkejä sopivan pelinäytön valintaan.

Resoluutio

Ensimmäinen ja tärkein harkitsemisen arvoinen asia pelinäytön valinnassa on näytön resoluutio. Nykypäivänä pelinäyttöjä löytyy karkeasti jaoteltuna kolmella eri resoluutiolla: Full HD, QHD/WQHD ja UHD/4K.

Korkeampi resoluutio tarkoittaa korkeampaa pikselimäärää, joka vuorostaan vaikuttaa suoraan kuvan yksityiskohtaisuuteen sekä selkeyteen. Lähtökohtaisesti voidaan ajatella, että korkeampi resoluutio on parempi. WQHD- ja 4K -näyttöjen osalta kannattaa kuitenkin ottaa huomioon laitekokoonpanon rajoitukset. Korkeat resoluutiot vaativat erityisesti näytönohjaimelta roimasti tehoja, ja kokoonpanon onkin oltava riittävä tehokas, jotta pelin ruudunpäivitysnopeus pysyy siedettävällä tasolla. Vaikka pelikokoonpanosi ei vielä tällä hetkellä olisikaan riittävän tehokas pyörittämään uusimpia pelejä WQHD/4K -laadulla, voi pelikuvan useimmiten skaalata alaspäin esimerkiksi Full HD -resoluutioon.

Virkistystaajuus

Näytön virkistystaajuudella viitataan aikaan, joka näytöllä kestää piirtää koko kuva uudelleen näytölle. Virkistystaajuutta mitataan hertseissä (Hz). Perinteisten näyttöjen virkistystaajuus on normaalisti 60 Hz, siinä missä pelinäytöt kykenevät 120, 144 ja jopa 240 Hz virkistystaajuuksiin. Virkistystaajuudesta puhuttaessa on tärkeää ottaa huomioon se, että näyttö pystyy päivittämään pelikuvaa vain niin useasti kuin näytönohjaimesi tuottaa uutta kuvaa. Yksinkertaistettuna esimerkiksi 144 Hz näytöstä saat suurimman hyödyn silloin, kun pelaamasi pelin ruudunpäivitysnopeus (FPS) on yli 144. Korkealla virkistystaajuudella varustetut näytöt pääsevät oikeuksiinsa erityisesti FPS-peleissä, ajopeleissä tai muissa nopeatempoisissa peleissä.

Vasteaika

Vasteajalla tarkoitetaan sitä, kuinka kauan yksittäisellä näytön pikselillä kestää vaihtua harmaan sävystä toiseen (tai mustasta valkoiseen). Mittayksikkönä vasteajassa käytetään millisekunteja (ms). Mitä matalampi vasteaika on, sitä sulavampaa näytöllä näkyvä kuva on. Korkea vasteaika voi aiheuttaa liike-epätarkkuutta, koska pikselit eivät ehdi vaihtaa väriä nopeiden muutosten mukaan. Kaikista kilpailuhenkisimmille pelaajille sopii yhden millisekunnin vasteajalla varustetut näytöt, mutta yleisesti ottaen kaikki 4 millisekunnin tai nopeamman vasteajan näytöt sopivat mainiosti pelaamiseen.

Paneelitekniikka

Pelinäytöt jakautuvat paneelityypiltään kolmeen eri tekniikkaan: TN, VA ja IPS. Menemättä turhan syvälle paneelitekniikoiden yksityiskohtaisiin eroihin, tärkeintä on tunnistaa suurimmat eroavaisuudet tekniikoiden välillä.

IPS-paneelien etuna on yleisesti ottaen paras kuvanlaatu, joka käytännössä tarkoittaa eloisampia värejä sekä parempia katselukulmia. Vasteajaltaan IPS-paneelilla varustetut näytöt pääsevät parhaimmillaan noin neljään millisekuntiin.

TN-paneelien suurin etu on vasteaika, joka voi olla jopa 1 ms. TN-paneeli on myös yleisin paneelityyppi, joten TN-paneelilla varustetut pelinäytöt ovat usein kohtuuhintaisia.

VA-paneeli sijoittuu ominaisuuksiltaan IPS- ja TN-paneelien väliin – se tarjoaa hyvän värintoiston sekä katselukulmat, mutta on vasteajaltaan selkeästi TN-paneelia heikompi.

Sopivan paneelityypin valintaa helpottaa oman tarpeen analysointi. Jos käyttösi koostuu pääasiallisesti nopeatempoisten pelien pelaamisesta, on TN-paneelilla varustettu näyttö paras valinta. Mikäli taas pelaamisen ohella katselet elokuvia tai sarjoja, käsittelet kuvia tai teet videoeditointia, ovat IPS- tai VA-paneelit väritoistonsa ansiosta parempia vaihtoehtoja.

Näytön koko

Näytön koko on pitkälti mielipidekysymys, ja suurin osa pelaajista tekee valinnan 24” ja 27” pelinäyttöjen välillä. Esports-pelaajat suosivat useimmiten 24” näyttöjä, sillä niitä käytetään toistuvasti myös turnauksissa. Pelinäyttöjen nopeasti kehittyvän teknologian myötä nykypäivänä ei ole kuitenkaan kummallista pelata suuremmallakaan näytöllä. Näytön koon, kuten monen muunkin ominaisuuden suhteen, kannattaa ottaa huomioon tietokoneesi suorituskyky. Mitä suurempi näyttö, sitä korkeammalla resoluutiolla sitä on syytä käyttää ja sitä enemmän tehoa koneelta ja etenkin näytönohjaimelta vaaditaan. 

Näytön koon lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota näytön muotoiluun yleisesti. Työpöydästäsi ja pelikokoonpanostasi riippuen saatat esimerkiksi haluta tietyn tyyppisen jalustan, jotta muut tarvikkeesi löytävät sopivat paikat näytön vierestä. Osasta pelinäyttöjä löytyy myös VESA-standardin mukainen seinäkiinnitysmahdollisuus, joten erilaiset seinäkiinnikkeet ja näyttövarret ovat varteenotettavia vaihtoehtoja, jos haluat vapauttaa työpöytätilaa muille tarvikkeillesi.

Kaarevat näytöt

Kaarevan näytön etuna on se, että kaikki näytöllä näkyvät pikselit ovat yhtä kaukana silmistäsi. Pelikokemus on intensiivisempi, kun näet myös pelikuvan reuna-alueet selkeästi ja läheltä. Pelimaailmat näyttävät realistisemmilta, sillä näytön tuottama kuva täyttää kerralla koko silmän luonnollisen näkökentän. Kaareva näyttö vähentää myös kuvan vääristymiä, sillä reuna-alueiden valo tulee suoraan kohti silmiäsi verrattuna suuren tavallisen näytön valoon, joka kulkee osittain ohitsesi. Kaarevuus vähentää myös näytön heijastuksia tehokkaasti.

Ergonomia

Monipuoliset ergonomiasäädöt tekevät pitkistä pelisessioista mukavampia, mutta myös helpottavat optimaalisen peliasennon säätämisessä. Reaktiokyvyn parantamiseksi saatat haluta siirtää näyttöä lähemmäksi ennen tärkeää peliä ja pelin päätyttyä rentoutua tuolissa hieman rennommassa asennossa. Helposti käytettävän kallistus- ja korkeudensäädön avulla kuva näyttää hyvältä, oli asentosi mikä tahansa.

Adaptive Sync

Adaptive Sync on teknologia, joka vähentää kuvan repeilemistä huomattavasti synkronoimalla näytön virkistystaajuuden näytönohjaimen tuottaman ruudunpäivitystahdin kanssa, jolloin kaksi eri pelikuvaa eivät pääse sekoittumaan keskenään. Sekä NVIDIA:lla (G-Sync) että AMD:llä (Freesync) on omat Adaptive Sync -teknologiansa, jotka toimivat ainoastaan tietyillä kyseisen valmistajan näytönohjaimilla.

Mestarin työvälineet

Meiltä löydät pelivälineet aina tietokoneista lisätarvikkeisiin useilta huippumerkeiltä. Kurkkaa myös ENCE:n suositukset: pronssi-, hopea- ja kultaleimat kertovat laitteiden sopivuudesta erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Esports
Edellinen artikkeli
Esports rantautuu mobiilipelaamiseen
Esports, eli kilpailullinen pelaaminen ei ole enää PC- ja konsolipelaajien yksinoikeus, vaan ilmiö ...
Seuraava artikkeli
Kilpapelaamisen ammattilainen testasi 5G-verkon vauhdit
Joona "natu" Leppänen pääsi testaamaan miten bitti virtaa Nokian 5G-laboratoriossa.