Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki eSports-artikkelit

Mitä on esports?

3 min

Esports tai suomalaisittain myös e-urheilu on yksinkertaisesti tietokoneella tai konsolilla pelaamista kilpailullisesti. Ensimmäisenä onkin hyvä huomauttaa, että harrastepelaamisen ja kilpapelaamisen, eli esportsin välillä on hyvin iso ero. Siinä missä harrastepelaamisessa kyse on mukavasta ajanviettämisestä ja tavasta rentoutua, esportsissa haetaan urheiluhenkisesti maksimaalista suorituskykyä elämällä ja hengittämällä lajin vaatimusten mukaisesti.

Tämä tarkoittaa niin yksilötasolla kuin joukkueena tiukkaa harjoittelua, taktisten elementtien hiomista, yhteispelin herkistämistä ja tänä päivänä myös kasvavassa määrin kaiken arjen tekemisen rakentamista mahdollisimman tasavahvan suorittamisen optimoimiseksi yhdessä esimerkiksi urheilupsykologin ja/tai ravitsemusterapeutin kanssa.

Cyberathleteista e-urheilijoiksi

Kelataanpa ajassa pari vuosikymmentä taaksepäin ja mennään lajin alkutaipaleelle, kun koko termiä esports ei vielä juurikaan käytetty. Silloin ilmoilla lenteli muun muassa termi ”Cyberathlete”, jonka elinkaari oli onneksemme varsin lyhyt. Se juonsi juurensa Yhdysvaltalaisen Cyberathlete Professional Leaguen (CPL) nimestä, joka järjesti aina vuoteen 2008 asti suurimpia kilpapeliturnauksia. Silloin tapahtumat sijoittuivat esimerkiksi hotellien isoihin tanssisaleihin tai muihin tiloihin.

Teknologia ei myöskään ollut vielä riittävällä tasolla, joten nykymuotoisten lähetystuotantojen esiasteita alettiin nähdä vasta viime vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla. Täten myöskään lajin potentiaali mainostajien alustana ei ollut vielä kypsä, eikä todellista statistiikkaa seuraajistakaan saatu tai oltu juurikaan tutkittu.

Kasvava suosio

Vuonna 2017 esportsilla on globaalisti 380 miljoonaa seuraajaa ja se tavoittaa karkeasti arvioituna noin 200 miljoonaa 21-35 -vuotiasta, pääosin miehiä*. Tähän lauseeseen tiivistyy hyvin pitkälle se syy, miksi laji on jo tänä vuonna valtava bisnes.

Esportsin kasvaneen suosion myötä myös tapahtumapaikat ovat kasvaneet. Pohjoismaisessa naapurissamme Tanskassa järjestettiin marraskuun 2017 lopussa iso Counter-Strike: Global Offensive turnaus, joka pelattiin Kööpenhaminan Royal Areenalla. Tapahtuma myi kaikki tarjolla olleet 12 000 istumapaikkaa.

Kansainvälisesti olemme nähneet yli 160 urheiluseuran joko perustaneen oman esports -joukkueensa tai investoineen olemassa olevaan. Tähän listaan kuuluu suomalaisista seuroista muun muassa Helsingin IFK, Porin Ässät, Sotkamon Jymy sekä SJK. Yhdysvalloissa muun muassa Jennifer Lopez investoi erääseen esports organisaation, joka on mukana ensi vuonna alkavassa Overwatch Leaguessa, johon mukaan pääsemisen hintalappu on noin 20 miljoonaa dollaria.

Onko esports urheilua?

Tämä kysymys jakaa mielipiteet, mutta asiaa on parempi pohtia ennemmin yhtäläisyyksien kuin eroavaisuuksien kautta. Toiset ajattelevat asiaa niin, että on täysin hölmöä katsoa jonkun muun pelaavan peliä, kun voisit yhtä lailla itsekin pelata. Nopeasti ajateltuna samaa logiikkaa voitaneen myös käyttää mihin tahansa perinteiseen urheiluun. Miksi katsoa jalkapalloa, kun voit myös itse mennä ulos ja pistää pelit pystyyn?

Esportsia seurataan siksi, että halutaan nähdä lajin huippujen yltävän suorituksiin, joihin omat rahkeet eivät riitä. Pelaajien tulee suoriutua oman potentiaalinsa ylärajalla toisinaan jopa useita tunteja päivässä, mikäli päivään kuuluu useampia otteluita. Tähän vaaditaan pyyteettömän harjoittelun lisäksi kokonaisvaltaista urheilijan mentaliteettia myös elintavoissa, kuten ruokailussa ja nesteytyksessä, jotta aivot ja keho toimivat optimaalisesti stressaavassa tilanteessa koko ajan.

Kun voittamisen ja häviämisen raja on hiuksen hieno, kaikki tekeminen tulee olla mietittynä viimeiseen yksityiskohtaan asti. Sitä täytyy katsojana voida arvostaa ja antaa huipuille heidän ansaitsemansa kunnia äärimmäisen lahjakkuuden esittämisestä meidän kaikkien iloksi.

*Lähde: NewZoo Esports Market Research 2017

Kirjoittaja

Artikkelin kirjoittaja Joona ”natu” Leppänen on Suomen ensimmäisiä Counter-Strike -ammattipelaajia. Hän kiersi yli 15 vuoden uransa aikana useissa isoissa turnauksissa ympäri maailmaa. Nykyisin Joona vaikuttaa muun muassa ENCE:n markkinoinnissa sekä häntä voi nähdä Counter-Strike: Global Offensive turnauksissa kommentoimassa ja analysoimassa otteluita kansainvälisissä sekä suomenkielisissä lähetyksissä.

 

 

 

Pelittääkö?

Tsekkaa pelivälineiden valikoima läppäreistä lisävarusteisiin sekä ammattipelaajien laitesuositukset eSports-sivulta.

Tsekkaa täältä
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Esports
Edellinen artikkeli
Miten valita parhaat pelivälineet?
Vinkkejä pelivälineiden valintaan ammattipelaajilta