USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

KÄYTTÖÖNOTTO

Telia Dotin tilaaminen on helppoa, sillä voit tehdä sen missä vain, milloin vain. Sinun ei tarvitse kuin mennä sovelluskauppaan ja ladata Telia Dot -sovellus, joka ohjaa sinua tilauksen tekemisessä. Saat SIM-kortin postitse muutaman päivän sisään, ja liittymä on tuota pikaa valmis käytettäväksi.

Haluamme, että saat tutustua palveluumme rauhassa, joten liittymän peruskäyttö on maksutonta ensimmäisen 30 päivän ajan. Tällöin maksat vain lisämaksullisista palveluista, kuten soitoista ja viesteistä maksullisiin numeroihin (esimerkiksi taksin tilaus tai soitto numerotiedusteluun) sekä roamingista EU- ja ETA-maiden ulkopuolella. Tutustumisjakson jälkeen tilaus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Voit halutessasi perua tilauksesi koska vain, koska se on mielestämme reilua. Jokainen käyttäjä voi käyttää tutustumisjakson kerran.

Telia Dot -liittymässä maksat vain siitä, mitä käytät. Tällöin et joudu maksamaan turhaan liittymäpaketeista, joista suurin osa jää ihmisillä yleensä käyttämättä. 

Telia Dot auttaa sinua hahmottamaan, miten ja milloin käytät puhelintasi. Sovelluksessa on helppo seurata, paljonko käytät liittymääsi ja kuinka paljon sen käytöstä kertyy kuluja. Sovelluksessa voit myös hallinnoida liittymäsi asetuksia, tarkistaa roaminghinnat ja viestitellä asiakaspalvelun kanssa. Jos nimissäsi on useita liittymiä, näet ne kaikki yhdellä silmäyksellä. Laskut hoituvat yhdellä veloituksella.

Lisäksi Telia Dot tukee digihyvinvointia tarjoamalla haasteita, jotka vievät kohti mielekästä ja tasapainoista digiarkea.

Kyllä vain! Tilaa ensin yksi liittymä ja jatka sen jälkeen eteenpäin valikon kohdasta “Tilaa uusi liittymä“. Telia Dot -sovelluksessa voit lisätä tilillesi uusia tai toisilta operaattoreilta siirrettäviä liittymiä. Voit esimerkiksi siirtää lastesi liittymät tilillesi ja seurata niiden laskujen kertymistä reaaliajassa. Kaikkien liittymiesi laskut hoituvat automaattisesti yhdellä veloituksella.

Telia Dot -liittymän voi ottaa toistaiseksi käyttöön ainoastaan yksityishenkilönä.

Kyllä täytyy. Vaikka Telia Dot on osa Teliaa, se on itsenäinen palvelu. Telia Dot ei siis rinnastu muihin Telian liittymiin vaan on kokonaan oma palvelunsa. Näin ollen Telian numerot siirtyvät Telia Dotiin samalla tavalla kuin toisilta operaattoreilta siirtyvät numerot. Jos siirryt Telian liittymästä Telia Dotin käyttäjäksi, Telian keskittäjäedut eivät valitettavasti säily. Tästä syystä et myöskään voi maksaa Telian lisäpalveluita Telia Dotin puhelinlaskulla.

Muuta ensin nykyinen liittymäsi omiin nimiisi ja tilaa sen jälkeen Telia Dot -liittymä sovelluksen kautta. Mikäli yrität siirtää toisen nimissä olevaa liittymää omilla tiedoillasi Telia Dotiin, tilausta ei voi tehdä loppuun saakka. Tällöin asiakaspalvelumme on sinuun yhteydessä.

Muuta ensin nykyinen liittymäsi omiin nimiisi. Huomaa, että liittymän tulee olla toistaiseksi voimassaoleva, ei määräaikainen. Tilaa sen jälkeen Telia Dot -liittymä sovelluksen kautta. 

Muuta ensin nykyinen prepaid-liittymäsi toistaiseksi voimassaolevaksi, jälkikäteen laskutettavaksi liittymäksi. Tilaa sen jälkeen Telia Dot -liittymä sovelluksen kautta. Elisan prepaid-liittymissä liittymätyypin vaihdos ei onnistu, joten tällöin tilaa suoraan uusi numero Telia Dot -sovelluksesta. 

Kyllä voit. Määräaikaisen liittymän voi vaihtaa Telia Dotiin kesken sopimuskauden, mutta nykyinen operaattorisi saattaa veloittaa sinulta sopimuksen purusta. Voit myös ajastaa vaihdon siten, että liittymäsi siirtyy Dotiin määräaikaisen sopimuksen päätyttyä. Jos määräaikainen sopimuksesi päättyy kuuden viikon kuluessa, voit tilausta tehdessäsi määrittää, että liittymä vaihtuu määräajan päätyttyä. Jos määräaikaa on jäljellä enemmän kuin kuusi viikkoa, tilaa Telia Dot vasta lähempänä sen päättymistä tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos tilaat numeronsiirron Telia Dotiin, vanha liittymäsi irtisanotaan ja se lakkaa toimimasta liittymän siirtohetkellä. Numerosi säilyy kuitenkin ennallaan. Huomaathan, että jos nykyinen liittymäsi on määräaikainen, sinun tulee maksaa siihen liittyvät maksut sopimuksen loppuun asti. 

Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, maksat ainoastaan käyttämistäsi päivistä ja voit huoletta vaihtaa liittymääsi kesken kuukauden. Jos sopimuksesi taas on määräaikainen, saatat joutua maksamaan siihen liittyvät kulut vanhalle operaattorillesi sopimuskauden loppuun saakka.

Lähetämme sinulle SIM-kortin haluamaasi kotimaiseen osoitteeseen. Ulkomaisiin osoitteisiin emme valitettavasti postita SIM-kortteja. SIM-korttia ei voi hakea Telian kaupasta, koska Telia Dot on itsenäisesti toimiva palvelu. Jos puhelimestasi löytyy valmius sähköisen SIM-kortin eli eSIMin käyttöön, voit valita sen. Silloin et tarvitse fyysistä SIM-korttia.

SIM-kortin käyttöönottoon tarvitset PIN-koodin, jonka näet Telia Dot -sovelluksessa kohdassa Tilauksen eteneminen.

Puhelimeen sisäänrakennettu sähköinen SIM-kortti eli eSIM toimii Telia Dotissa. Tuemme tällä hetkellä uusimpia Apple iPhone ja iPad -laitteita mutta emme Apple-älykelloja. 

Voit avata uuden Telia Dot -liittymän suoraan eSIMille tai vaihtaa olemassa olevan Dot-liittymän eSIMillä käytettäväksi. Voit myös siirtää numerosi toisen operaattorin liittymästä Telia Dotiin ja valita fyysisen SIM-kortin sijaan eSIMin. 

Jos olet tehnyt numeronsiirron, varmista ensin liittymän siirtoaika. Näet sen Telia Dot -sovelluksen kohdasta Tilauksen eteneminen. Varmista myös, että puhelimessa on oikean liittymän SIM-kortti, jos sinulla on monta SIM-korttia (katso seuraava kysymys). Jos nämä asiat ovat kunnossa, aktivoi puhelimesi lentokonetila hetkeksi tai käynnistä puhelin uudestaan.

SIM-korteissa on numerosarja, joka yhdistää sen oikeaan liittymään. Voit tarkistaa oikean SIM-kortin numeron sovelluksen kohdasta Tilauksen eteneminen.

SIM-kortit eivät maksa mitään. Muista kuitenkin perua liittymäsi, jos et aio käyttää sitä.

Voit irtisanoa liittymäsi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme sovelluksen chatissa. Jos teet numeronsiirron toiselle operaattorille, liittymäsi irtisanotaan samalla.

HINNOITTELU

Kun lataat Telia Dot -sovelluksen, saat hinta-arvion siitä, paljonko puhelinlaskusi olisi. Arvio perustuu puhelimesi tietoon siitä, paljonko käytät mobiilidataa. Haluamme olla hinnoittelussamme reiluja, joten Telia Dotissa maksat vain siitä, mitä käytät, eli puhelinlaskusi vaihtelee käyttösi mukaan. Päivässä peruskäyttö maksaa korkeintaan euron ja kuukaudessa korkeintaan 25 euroa. Yksittäiselle tekstiviestille, puheminuutille tai gigatavulle ei Dotissa ole kiinteää hintaa, vaan hinta laskee käytön myötä.

Sovellus laskee sinulle hinta-arvion, joka perustuu puhelimesi tietoon käyttämästäsi mobiilidatasta. Koska emme näe, paljonko soitat tai tekstaat, lisäämme arvioon suomalaisten keskimäärin käyttämät puheminuutit ja tekstiviestit. Hinta-arvio ei sisällä liittymästä riippumattomia lisämaksullisia palveluita, kuten soittoja numerotiedusteluun tai roamingia EU- ja ETA-maiden ulkopuolella. Huomioi myös, että datan käyttösi vähenee huomattavasti, kun liityt kotona, työpaikalla tai oppilaitoksessasi langattomaan verkkoon.

Numeron siirtäminen Telia Dotiin tai uuden liittymän avaaminen ei maksa mitään. Kun liittymäsi on käytössä, maksat vain siitä, mitä käytät. Telia Dot on kuitenkin tarkoitettu säännölliseen käyttöön, joten jos et esimerkiksi pitkän ulkomaanmatkan vuoksi käytä liittymääsi, veloitamme siitä 5 € kuukaudessa. Maksu veloitetaan takautuvasti. Maksua ei kuitenkaan veloiteta, jos liittymän numero on uusi – eli kyseessä ei ole numeronsiirto – tai sinulla on Telia Dotissa muita, säännöllisessä käytössä olevia liittymiä. Käyttö katsotaan säännölliseksi, jos Telia Dot -liittymiesi yhteenlaskettu käyttö on vähintään 15 € kolmelta kuukaudelta.

Suosittelemalla Telia Dotia muille voit ansaita päiviä, jolloin liittymän peruskäyttö on sinulle ilmaista. Löydät sovelluksesta henkilökohtaisen suosittelukoodisi Suosittele ja ansaitse -kohdasta. Voit jakaa koodia niin paljon kuin haluat ja ansaita jopa 100 ilmaispäivää vuodessa. Jokaisesta onnistuneesta numeronsiirrosta, jonka yhteydessä koodiasi on käytetty, ansaitset 10 maksutonta peruskäyttöpäivää. Huomaathan, että suosittelukoodia voi käyttää vain liittymien siirrossa operaattorilta toiselle – ei uusien Telia Dot -numeroiden avaamisessa. Maksuttomat päivät näkyvät sovelluksessa vasta, kun ystäväsi numeronsiirto on aktivoitunut. Siihen saattaa mennä jopa viikko.

Telian keskittäjäedut eivät valitettavasti säily liittymän siirrossa, koska Telia Dot on itsenäinen palvelu. Tästä syystä et myöskään voi maksaa Telian lisäpalveluita Telia Dotin puhelinlaskulla.

Laite voi käyttää hetkellisesti omaa dataa, jos langaton verkkoyhteys on heikko tai katkeilee. Lisäksi laite voi käyttää dataa esimerkiksi sijaintitietojen, sähköpostien tai sovellusten päivityksiin taustalla. Jos haluat varmistua, ettei laite kuluta dataa taustalla, kytke mobiilidata pois päältä laitteen asetuksissa.

MAKSAMINEN

Telia Dot laskusi veloitetaan automaattisesti maksukortiltasi. Sinun ei siis tarvitse huolehtia laskusta. Jos veloitus ei jostain syystä mene läpi, muistutamme sinua siitä viestillä ja sähköpostilla. Telia Dot -sovelluksen Laskut-näkymässä näet kuluvan kuukauden veloituspäivän sekä aiempien kuukausien laskutiedot.

Tarvitsemme tiedot, koska Telia Dot veloitetaan kuukausittain suoraan maksukortiltasi. 30 päivän tutustumisjakson aikana peruskäyttö on ilmaista, mutta siltä varalta, että käytät tänä aikana lisämaksullisia palveluita (esimerkiksi taksin tilaus tai bussilippujen osto), maksukorttisi tiedot pyydetään jo liittymän avaamisen yhteydessä. Saat maksuerittelyn sähköpostiisi kuun alussa eli pari viikkoa ennen veloitusta.

Voit maksaa kaikilla Amex-, Visa- ja Mastercard-korteilla, jotka ovat suomalaisen pankin myöntämiä. Voit myös halutessasi käyttää yhdistelmäkortin debit-puolta, jolloin maksu ei mene luottokorttilaskullesi vaan se veloitetaan suoraan tililtäsi kuun 15. päivä. Jos haluat maksaa yhdistelmäkortin debit-puolella, kirjaa silloin maksukorttikohtaan kortin kääntöpuolella oleva debit-numero ja siihen kuuluva CVC-numero.

Voit päivittää maksukorttisi tiedot Telia Dot -sovelluksessa. Mene kohtaan Omat tiedot ja valitse sieltä Yhteystiedot, niin pääset tekemään haluamasi muutokset.

Telia Dot -laskut veloitetaan aina kuun 15. päivä. Saat maksuerittelyn sähköpostiisi kuun alussa eli pari viikkoa ennen veloitusta. Veloituspäivää ei voi vaihtaa, mutta jos veloitus menee luottokortilta, voit kysyä pankistasi mahdollisuutta vaihtaa luottokorttilaskun eräpäivää. Telia Dotissa ei ole käytössä e-laskua.

OMINAISUUDET

Kyllä voit! Telia Dot -liittymän perusnopeus on 100 Mbit/s, mutta voit päivittää liittymän sovelluksen asetuksista 300 Mbit/s nopeuteen +3 €:n kuukausihintaan. Nopeuden vaihteluväli on 10–100/300 Mbit/s. Huomioi kuitenkin, että nettiyhteytesi nopeuteen vaikuttavat monet tekijät, kuten sijainti, käyttämäsi laite, siirtotekniikka sekä se, kuinka monen käyttäjän kanssa jaat verkon. Voit tutustua Telian verkon tiedonsiirtoyhteyksien alueellisiin eroihin täällä: https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta.

Kyllä vain! EU- ja ETA-maissa puhelut, tekstarit ja netin käyttö maksavat saman verran kuin Suomessa, eli korkeintaan 1 €/päivä. Nettiä voit käyttää Skandinaviassa ja Baltiassa rajattomasti. EU- ja ETA-maissa käytössäsi on 0,42 gigatavua/päivä (13 Gt/kk) 4G-nopeudella. EU-datakattoa Telia Dotissa ei varsinaisesti ole, sillä 13 Gt/kk jälkeen tiedonsiirto vain hidastuu nopeuteen 128 kbps.

Sovelluksen Roaming-osiosta voit ostaa edullisen datapaketin kohdemaasi mukaan, jolloin voit surffailla huoletta kauempanakin.

Saat halutessasi Telia Dotin yhteyteen maksuttoman mobiilivarmenteen, jolla voit todistaa henkilöllisyytesi helposti ja turvallisesti jo yli tuhannessa suomalaisessa verkkopalvelussa, kuten Kelassa, pankki- ja terveydenhuoltopalveluissa sekä vakuutusyhtiöissä. Mobiilivarmenteen ansiosta et tarvitse tunnuslukukortteja tai vanhenevia salasanoja. Voit ottaa mobiilivarmenteen käyttöön Telia Dot -sovelluksessa koska tahansa. Mobiilivarmenne ei toistaiseksi toimi eSIMin kanssa.

Telia Dotin asiakaspalvelun tavoitat sovelluksen chatin kautta. Chat on auki arkisin kello 9–17. Voit kuitenkin kirjoittaa viestisi koska vain, ja asiakaspalvelumme palaa asiaan mahdollisimman pian. Koska olemme keskittäneet asiakaspalvelumme chattiin, meillä ei ole käytössämme puhelinpalvelua. Huomaathan, että Telia Dot toimii erillään Teliasta, joten Telian asiakaspalvelu ei pysty auttamaan Telia Dotiin liittyvissä kysymyksissä.

Valitettavasti Telia Dotiin ei tällä hetkellä saa vastaajapalvelua.

Jos sinulla on useampi liittymä, voit kirjautua Telia Dotiin joko tilin omistajana tai käyttäjänä. Tilin omistajana näet kaikkien liittymiesi tiedot ja pystyt hallinnoimaan mm. liittymien estoja ja maksukortin tietoja. Käyttäjänä näet ainoastaan oman liittymäsi tiedot. Omistajana voit kirjautua sisään sovellukseen sähköpostillasi tai millä tahansa Telia Dot -puhelinnumerolla, joka on omissa nimissäsi. Käyttäjänä kirjaudut sovellukseen omalla puhelinnumerollasi.

Voit muuttaa liittymän asetuksia helposti Telia Dot -sovelluksessa. Voit esimerkiksi hallinnoida estoja, ostaa liittymääsi lisänopeutta, vaihtaa numerosi salaiseksi tai tarkistaa PUK-koodin.

Telia Dotista tilattu uusi numero tai Telia Dotiin siirretty numero on oletusarvoisesti salainen. Voit kuitenkin itse säätää numerosi julkisuutta Telia Dot -sovelluksen asetuksissa (kohta Julkisuus). Julkisesta numerosta näkyy numerotiedustelupalveluissa ainoastaan liittymän omistaj

Näet PUK-koodin Telia Dot -sovelluksen kohdasta Liittymän asetukset. Jos et näe PUK-välilehteä, päivitä sovellus uusimpaan versioon. PUK-koodin tarvitset, jos olet näppäillyt PIN-koodisi kolme kertaa väärin. Ota tällöin SIM-kortti pois puhelimestasi ja kytke puhelimesi langattomaan verkkoon, jotta pääset katsomaan PUK-koodin. Voit myös tallentaa PUK-koodin etukäteen johonkin turvalliseen paikkaan esimerkiksi ottamalla koodista näyttökuvan tai kirjoittamalla sen ylös. Huomaathan, että Telian asiakaspalvelussa ei ole Telia Dotin PUK-koodeja.

Voit itse valita, mitä lisämaksullisia palveluja liittymän kautta voi käyttää. Valintoja voi muokata sovelluksen kohdassa Liittymän asetukset > Estot. Telia Dot -liittymällä ei voi ostaa fyysisiä tuotteita, kuten virvoitusjuomia, ruokaa tai pyykkikoneen käyttöä.

Kyllä toimii. Tarvitset sovellusta liittymän avaamiseen ja sen hallinnoimiseen, ja sen kautta on helppo asioida asiakaspalvelun kanssa. Liittymä toimii kuitenkin sovelluksesta riippumattomasti, eli halutessasi voit poistaa sovelluksen tai siirtää SIM-kortin  laitteeseen, jossa sovellusta ei ole.

Laskutusnäkymä

Miten Laskut-näkymä toimii?

(1) Tästä voit selata liittymiesi laskuja eri kuukausina. Jos aiemman kuukauden nimi näkyy punaisella ja sen päällä on pallo, on veloitus epäonnistunut. Katso lisäohjeita kyseisen kuukauden kohdalta. Ks. myös kohta (2).

(2) Tästä näet kaikkien liittymiesi yhteissumman tarkasteltavana kuukautena. Tarkemmat tiedot saat näkyviin klikkaamalla palkkia. Samassa palkissa oikealla näkyy tulevan laskun veloituspäivä. Aiempien laskujen kohdalla näet harmaana päivämäärän, jolloin lasku on veloitettu kortiltasi. Jos veloitus ei ole onnistunut, päivämäärän tilalla näkyy punainen merkintä. Katso lisäohjeita klikkaamalla palkkia.

(3) Tämä osio näkyy, jos nimissäsi on useampi kuin yksi Telia Dot -liittymä. Välilehtien avulla voit seurata eri liittymiesi laskuja reaaliaikaisesti. Nimen alla näet liittymälle toistaiseksi kertyneen summan, joka sisältää sekä peruskäytön että lisämaksullisten palvelujen kulut. Vaaleansininen, yliviivattu summa kertoo, että sinulla on maksuttomia peruskäytön päiviä (esim. tutustumisjakso). Yliviivattu summa näyttää, kuinka paljon sinun tulisi maksaa ilman alennusta, ja violetti summa sen yläpuolella kertoo, kuinka paljon sinulle jää maksettavaa alennuksen jälkeen. Jos sinulla on vain yksi liittymä, näet samat tiedot klikkaamalla Laskut yht. -palkkia (2).

(4) Tästä näet reaaliajassa, kuinka paljon peruskäyttö on kerryttänyt maksettavaa valitulle liittymälle. Vertailemalla eri kuukausia voit seurata muutoksia liittymän käytössä sekä sitä, kuinka paljon 25 euron maksimisummasta säästyy kuukausittain. Harmaa pystyviiva kuvaa kuluvan kuun arviota, joka on laskettu aiemman käyttösi perusteella. Vaaleansininen väri palkissa kuvaa maksuttomia peruskäyttöpäiviä (esimerkiksi tutustumisjakso tai suosittelulla ansaitut päivät).

(5) Tästä näet kuukauden aikana käytetyn datan, soitettujen puhelujen ja lähetettyjen viestien määrän.

(6) Tästä näet, miten olet käyttänyt liittymääsi eri päivinä. Kun liikutat sormeasi diagrammin päällä, näet puheluiden, viestien ja käytetyn datan määrän sekä niistä kertyneen hinnan jaoteltuna päivittäin. Vaaleansininen väri pylväissä kuvaa maksuttomia peruskäyttöpäiviä (esim. tutustumisjakso).

(7) Tämä osio näkyy, jos sinulla on käytössäsi 30 päivän tutustumisjakso tai muita, esimerkiksi suosittelemalla ansaittuja maksuttomia päiviä. Katso lisätietoa klikkaamalla tekstiä.

(8) Tästä näet peruskäytön ulkopuoliset kulut, kuten liittymäsi lisäpalvelut (esim. huippunopeus) sekä lisämaksulliset puhelut, viestit ja roaming (esim. taksin tilaus, bussilipun osto tai lomamatkalla ostettu datapaketti). Katso tarkempi erittely klikkaamalla tekstiä.

YKSITYISKOHTAISET TELIA DOTIN HINNOITTELUTIEDOT LÖYDÄT TÄÄLTÄ

TUTUSTU 30 PÄIVÄÄ MAKSUTTA. LATAA SOVELLUS TÄSTÄ.

Kokeilujakson jälkeen maksat 0-25 €/kk. Voit irtisanoa liittymän milloin tahansa.