Digiboksin usein kysytyt kysymykset

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Mikä on lähetystarkkuus tai kuvanlaatu? Miten nopea nettiyhteyden pitää olla? Löydä vastaukset näihin ja muihin digiboksiin liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Mikä on palvelureititin ja miten se liittyy digiboksiin?

Palvelureititin on modeemi tai reititin, jolla laajakaistaliittymä eli nettiyhteys yhdistetään mm. digiboksiin ja tietokoneeseen. Tutustu palvelureitittimien käyttöohjeisiin:

Voinko käyttää omia laitteitani?
Telia Play -boksi Telian laajakaistalla

Telia Play -boksi laajakaistalla toimii toimittamallamme digiboksilla ja palvelureitittimellä (Telia X2, TG799Xtream ja Fast 5370 Air). Jos haluat käyttää omaa reititintä omien laitteiden yhteyksille, voit sillata palvelureitittimen LAN4-portin ja kytkeä siihen oman reitittimen. Katso tarkemmat ohjeet siltauksen tekemiseen palvelureitittimen omasta ohjeesta. Digiboksin nettiyhteyden tarvitsee kuitenkin tulla suoraan palvelureitittimeltä.

Telia Play -boksi laajakaistalla -palvelun kanssa ei suositella käytettävän omia langattoman verkon laajentimia, MESH-laiteita tai muita vastaavia. Emme pysty takaamaan palvelun toimivuutta kyseisillä laitteilla.

Jos käytössäsi on Telia Smart Wifi -palvelu, digiboksi suositellaan kytkemään verkkokaapelilla Smart Wifi -laajentimeen.

Telia Play -boksi ilman Telian laajakaistaa

Voit käyttää omia nettilaitteitasi, kunhan nettiyhteytesi on vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.

Voinko käyttää ulkoisia kaiuttimia tai kotiteatteria digiboksin kanssa?

Digiboksin liitännöistä riippuen, ulkoiset kaiuttimet voit kytkeä digiboksiin RCA- tai HDMI-liitännällä tai optisella äänikaapelilla. Ulkoisten kaiuttimien käyttö voi vaatia erillisen vahvistimen.

Digiboksien mallit ja ominaisuudet

 

Arris 4302
Arris 4302W

Arris 5305W

SDMC DV8919

Verkko-
tallennus
Kyllä Kyllä Kyllä
Kovalevy-
tallennus
Kyllä/Ei* Kyllä/Ei* Ei
UHD-
kuvanlaatu
Ei Kyllä** Kyllä
C More Ei*** Ei*** Kyllä
MTV Katsomo Ei*** Ei*** Kyllä
Netflix Kyllä Ei Kyllä
Yle Areena Kyllä Kyllä Kyllä
Yle Lasten
Areena
Kyllä Kyllä Ladattavissa
Google Play -sovelluskaupasta
YouTube Kyllä Kyllä Kyllä

* Kovalevytallennus on ollut saatavilla Telia Play -boksi laajakaistalla -palvelussa. Kovalevytallennuksen uusmyynti on päättynyt joulukuussa 2022.

** UHD-kuvalaatu vaatii toimiakseen UHD/4K-television ja vähintään HDMI 2.0a -johdon. Suosittelemme käyttämään UHD-digiboksin mukana tulevaa kaapelia, jos et ole varma vanhan kaapelisi luokituksesta.

*** MTV Katsomon ja C Moren sisällöt yhdistyivät uudeksi MTV Katsomo -palveluksi. Lue lisää muutoksesta

Paljonko Telia Playn TV-lähetys vie kaistaa?

Tavallisten tv-kanavien katselu kuluttaa kaistaa noin 2–3 megaa, HD-tasoinen ohjelma maksimissaan 8,5 megaa.

Miten nopea netin pitää olla?

Telia Play -boksi tarvitsee toimiakseen nettiyhteyden, joka tarjoaa riittävän nopeuden televisiokuvan siirtämiseen. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.

Miten vaihdan vanhan digiboksin uuteen?

Jos sinulla on vanhan mallinen Telia Play -boksi, tarjoamme mahdollisuuden vaihtaa laitteen uuteen SDMC DV8919 -boksiin, joka toimii Android TV -käyttöjärjestelmällä.

Uuden boksin tilaaminen

Voit tilata uuden digiboksin helposti Minun Teliasta:

  1. Kirjauduttuasi valitse valikosta Liittymäni ja palveluni -sivu. Selaa alaspäin TV ja viihde -otsikon alle Telia Play katselutavat -kohtaan. Paina Telia Play -palvelun kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  2. Valitse, haluatko päivittää Telia Play -sopimuksesi vai vain tilata uuden boksin:

    Uusi boksi ja tilauksen päivittäminen: Paina Muuta tilausta -kohtaa. Valitse avautuvalla sivulla ensin, mitä tilausta päivität ja valitse sitten Päivitä sopimukseni uudella digiboksilla. Valitse vielä sinulle sopivin Telia Play -kokonaisuus ja tarkista yhteenveto ennen tilauksen lähettämistä.

    Vain uusi boksi: Klikkaa Laitteesi-kohtaa, niin pääset tilaamaan uuden digiboksin.

Voit tilata uuden digiboksin myös asiakaspalvelumme kautta tai täyttämällä lomakkeen, niin otamme sinuun yhteyttä.

Uuden boksin käyttöönotto
  1. Kun uusi digiboksi on saapunut, irrota vanhasta boksista virtalähde, HDMI-kaapeli ja mahdollinen Ethernet-kaapeli. Poista kaukosäätimestä paristot ja kierrätä ne asianmukaisesti.
  2. Asenna uusi digiboksi ohjeiden mukaan. Käytäthän laitteen mukana toimitettua virtalähdettä. Suosittelemme myös vaihtamaan HDMI-kaapelin. Voit käyttää omaa tai pakkauksen mukana tullutta Ethernet-kaapelia.

Unohtuiko Telia Play -käyttäjätunnus tai salasana?
Katso unohtuneen salasanan ja tunnuksen ohjeet

Vanhan laitteen palautus 

Palautathan vanhan boksisi johtoineen meille. Palautus on maksuton, kun käytät sopimustunnusta:

Posti, E-varasto
Sopimustunnus 619604
Satamatie 37
37800 Akaa

Onko kanavapaketeilla sopimuskaudesta riippuvia hintoja?

Kyllä, kanavapaketeilla voi olla määräaikaisen sopimuksen ajan voimassa olevia etuhintoja. Omien kanavapakettiesi hintoja voit tarkastella Minun Teliassa. Sieltä voit myös tilata uusia kanavapaketteja sekä hallinnoida nykyisiä tilauksiasi.

Katso kanavapakettien tämänhetkiset hinnat

Paljonko lähetystarkkuus on ja millainen on kuvanlaatu?

Kaikkien TV-asiakkaidemme saatavissa olevat HD-kanavat ovat MPEG4-enkoodattuja. Tämä mahdollistaa laadukkaan HD-ohjelman lähettämisen 6–8,5 Mbit/s nopeudella. Pyrimme aina käyttämään parasta mahdollista tekniikkaa. Kaapeli-tv-verkossamme ja Telia Play -palvelussa käytetään erilaisia bittinopeuksia jakelujärjestelmän siirtokapasiteetista riippuen.

Kuvanlaatu vaihtelee käytettävissä olevan nettiyhteyden mukaan. Palvelussa tuetut videoformaatit ovat tällä hetkellä SD-laadun (maks. 576p) lisäksi HD-laadut 720p ja 1080p. Useimmilla urheilukanavilla kuvan päivitystiheys on 50 fps.

Saatavilla olevat videoformaatit vaihtelevat sisältökohtaisesti sisällöntarjoajasta ja käytettävästä laitteesta riippuen. Suuri osa saatavilla olevasta SD-laadun sisällöstä on pakattu HD-laadun kuvasta, jolloin kuvanlaatu näyttää paremmalta verrattuna esimerkiksi antenniverkon SD-lähetykseen.
 
Telia Play -boksi ilman Telian laajakaistaa tukee tällä hetkellä V sport -kanavapakettien ja C Moren urheilukanavia ja niiden catch-up kirjastoja HD-laadulla. Pyrimme jatkuvasti parantamaan TV-palvelumme kuvanlaatua.

Mitä tarkoittavat HD tai UHD ja tukevatko laitteeni niitä?

HD-lähetykset ovat korkealaatuisia ja täyttävät tv-yhtiöiden laatukriteerit. Kotimaisilla Yle HD-, MTV3 HD- ja Nelonen HD -kanavilla lähetetään kuitenkin sekä aitoja HD-lähetyksiä että normaalitarkkuudesta HD:ksi ylöskonvertoitua ohjelmistoa. Siksi kuvanlaadussa on eri ohjelmien aikana selviä eroja HD- ja SD-kanavan kesken.

UHD, Ultra HD tai Ultra HighDefinition tarkoittaa ultrateräväpiirtoa. UHD:n tarkkuus on 3840 x 2160 pikseliä, joten kuvan yksityiskohdat näkyvät terävämpinä ja tekstuurit ovat hienompia. Tällöin televisiossa näkyy enemmän värejä entistä tarkemmin ja katselukokemus on parempi. UHD:ssa näkyy neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin Full HD -televisiossa.

Tukeeko televisioni UHD:tä?

Tarkista televisiota hankkiessasi, että se tukee UHD-tarkkuutta. Jos sinulla on jo televisio etkä tiedä tukeeko se UHD:ta, tarkista laitteen takaa sen malli, jota voit käyttää etsiessäsi tietoa laitteen UHD-tuesta.

Tukeeko digiboksini UHD:tä?

Uusin SDMC DV8919 -digiboksi sekä Arris 5305 -digiboksimme tukee UHD:tä. Digiboksin mallin voit varmistaa laitteen alla olevasta tarrasta tai sen asetuksista.

Tukeeko laajakaistayhteyteni UHD:tä?

UHD-laatuisen kuvan siirtoon tarvitset vähintään 15–24 Mbit/s nopean nettiyhteyden.

Miten digiboksin käyttämä wifi-verkko valitaan?

Näin vaihdat digiboksin käyttämän langattoman verkon eli wifi-verkon:

  1.  Mene päävalikkoon kaukosäätimen Menu-painikkeella.
  2. Valitse Asetukset.
  3. Selaa kohtaan Wi-Fi asetukset ja valitse oikealta haluamasi langaton verkko. Varmista, että valitset 5 GHz taajuudella toimivan verkon, koska palvelu ei toimi 2.4 GHz taajuudella.
  4. Syötä valitsemasi verkon salasana kohtaan Esijaettu avain ja valitse Ok.
Voiko Telia Play -boksin valikoiden kieltä vaihtaa?
SDMC DV8919 -digiboksi

Voit valita digiboksin valikkokielen lukuisista vaihtoehdoista etenemällä digiboksin asetuksissa polkua Järjestelmän asetukset > Laitteen asetukset > Kieli. Huomioithan kuitenkin, että vaihtaessasi kielen mihin tahansa muuhun kuin suomeen, muuttuvat Telia Playn sovelluksen valikot ruotsinkielisiksi.

Arris 4302W ja Arris 5305 -digiboksit

Voit valita suomen- tai ruotsinkielisen käyttöliittymän. Kielivalinta vaikuttaa päävalikon teksteihin, mutta esimerkiksi elokuvien kuvaukset ovat aina suomeksi.

Jos digiboksisi käyttöliittymä on suomeksi, voit vaihtaa sen ruotsiksi näin:

  1. Paina kaukosäätimen Menu-näppäintä avataksesi digiboksin päävalikon.
  2. Selaa päävalikkoa kaukosäätimen nuolinäppäimillä sivulle, kunnes tulet kohtaan Asetukset.
  3. Selaa Asetuksissa alas kohtaan Valikkokieli.
  4. Valitse oikealta kieleksi Ruotsi.
  5. Digiboksi kysyy, haluatko käynnistää palvelun uudelleen. Siirry OK-painikkeen kohdalle ja valitse OK kaukosäätimestäsi.

Jos digiboksisi käyttöliittymä on ruotsiksi, voit vaihtaa sen suomeksi näin:

  1. Paina kaukosäätimen Menu-näppäintä avataksesi digiboksin päävalikon.
  2. Selaa päävalikkoa kaukosäätimen nuolinäppäimillä sivulle, kunnes tulet kohtaan Inställningar.
  3. Selaa Asetuksissa alaspäin kohtaan Menyspråk.
  4. Valitse oikealta kieleksi Finska.
  5. Digiboksi kysyy, haluatko käynnistää palvelun uudelleen. Siirry OK-painikkeen kohdalle ja valitse OK kaukosäätimestäsi.
Monellako laitteella Telia Play -palvelua voi käyttää?
Katseluiden määrä

Jos sinulla on Telia Play -boksi, voit katsoa samalla Telia Play -käyttäjätunnuksella sisältöjä yhtä aikaa yhdellä boksilla sekä kahdella muulla laitteella. Jos sinulla ei ole digiboksia, voit katsoa samalla Telia Play -käyttäjätunnuksella sisältöjä kahdella laitteella yhtä aikaa. V sport -kanavien sisältöä voit kuitenkin katsoa vain yhdellä boksilla ja yhdellä muulla laitteella yhtä aikaa.

Kirjautumisten määrä

Telia Play -käyttäjätunnuksella voi olla kirjautunut enintään viidelle laitteelle yhtä aikaa. Kun kirjaudut uudelle laitteelle, saat siitä ilmoituksen sähköpostiisi.

Kirjautumiseksi lasketaan jokainen laite tai selain, joilla kirjautuminen on tehty. Selaimella kirjautuessa evästeasetusten on oltava kunnossa, eli hyväksyttynä ja tallennettuna. Jos selain tyhjentää evästeet sulkeutumisen yhteydessä, jokainen uusi kirjautuminen lasketaan yhdeksi laitteeksi.

Palvelu muistaa käytössäsi olleet laitteet 24 tuntia. Tarvittaessa voit pyytää kirjautumisten nollausta tekemällä häiriöilmoituksen. Voit hoitaa asian esimerkiksi chat-asiakaspalvelun kautta ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan.

Tarvittaessa voit kirjata Telia Play -käyttäjätunnuksesi ulos kaikilta laitteilta osoitteessa teliaplay.fi.

Katso uloskirjautumisen ohjeet

Jos epäilet, että salasanasi on joutunut vääriin käsiin, se kannattaa vaihtaa. Kirjaudu osoitteessa teliaplay.fi ja avaa Asetukset.

Eivätkö laitteet riitä?

Tarvitsetko Telia Play -palvelua niin monella laitteella, että samanaikaisten laitteiden enimmäismäärä ei riitä? Voit siinä tapauksessa hankkia toisen Telia Play -tunnuksen asiakaspalvelumme kautta ja tilata sitten uudelle tunnukselle haluamasi palvelut. Yhdellä asiakkaalla voi olla enintään viisi Telia Play -käyttäjätunnusta.

Miksi MTV3, Sub, AVA, Nelonen, Jim, LIV, Hero, TV5 ja Kutonen eivät näy?

Sopimussyistä kanavat näkyvät ainoastaan digiboksilla, jossa on Telian laajakaistayhteys. Jos sinulla ei ole nettiyhteyttä meiltä, voit tallentaa kanavien ohjelmia ja katsoa tallenteita Tallennuspalvelun avulla.

Miksi Netflix ei näy digiboksillani?

Digiboksin ominaisuudet vaihtelevat malleittain. Tarkista ominaisuudet tämän ohjeen kohdasta Digiboksien mallit ja ominaisuudet.

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.