Telia Yhteyspiste -palvelun ohjeet

Mobiililiittymiin on saatavilla lisäpalvelut Telia Yhteyspiste sekä Telia Yhteyspiste Plus.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Telia Yhteyspiste mahdollistaa ja helpottaa sovelluksien etäkäyttöä ja valvontaa mobiiliverkossa. Käyttökohteita voivat olla esimerkiksi:

  • Mökin valvontakamerat ja riistakamerat
  • Taloautomaation sovellukset
  • Etähallinta ja etäkäynnistykset
  • Avoimet portit sallivat VPN-yhteydet
  • Verkkopelaaminen

Toimiakseen palvelu vaatii soveltuvan mobiililiittymän ja datapaketin sekä päätelaitteeseen yhteysosoitteen (APN) asetukseksi ”opengate”, jonka avulla voi käyttää mobiiliverkossa kaksisuuntaista datayhteyttä, hyödyntää avoimia portteja sekä saada käyttöön valitusta palvelusta riippuen joko vaihtuvan tai kiinteän julkisen IP-osoitteen. Yhteyspiste-palvelu on käytettävissä 2G-, 3G-, 4G- ja 5G-verkoissa.

Katso hinnat

Yhteyspiste
  • Hyvä lisäpalvelu esim. valvontasovelluksiin, riistakameroille ja verkkopelaamiseen
  • Yrityksille VPN-toimivuus
  • Vaihtuva julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit
  • Sopii verkkopelaamiseen
Yhteyspiste Plus
  • Lisäpalvelu mobiilitoimistoihin sekä langattomiin ratkaisuihin
  • Kiinteä julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit
Tilaaminen ja käyttöönotto
Palvelun tilaaminen

Toimiakseen Telia Yhteyspiste -palvelu vaatii mobiililiittymän, jossa on netti. Esimerkiksi Yhteys mukaan laitteeseen sopii Yhteyspiste-palvelun liittymäksi. Emme suosittele Yhteyspiste-palvelua liittymille, joissa tiedonsiirrosta maksetaan käytön mukaan.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Valitse liittymä, jolle haluat tilata Yhteyspiste-palvelun ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Mene liittymän hallintasivulla Lisäpalvelusi-kohtaan, josta löydät Yhteyspiste-palvelun vaihtoehdot.
  4. Tarkista ennen palvelun päälle kytkemistä, että olet valinnut oikean liittymänumeron.

Voit myös tilata palvelun asiakaspalvelumme kautta.

Jos vaihdat Yhteyspiste-palvelua toiseen, aiempi Yhteyspiste-palvelu tarvitsee lopettaa ensin, koska liittymällä voi olla vain yksi Yhteyspiste-palvelu kerrallaan.

Palvelun käyttöönotto

Yhteyspisteen toiminta edellyttää, että mobiililaitteen asetuksissa APN-yhteysosoite on opengate. Lisäksi laitteeseen täytyy päivittää muutama muu asetus. Päivitä laitteeseen nämä asetukset ohjekirjan avulla:

  • Lähtevä sähköposti: Sähköpostiosoite, johon laite lähettää sähköpostia (esim. valvontakameran kuvat)
  • Käyttäjätunnus: Jätetään yleensä tyhjäksi 
  • Salasana: Jätetään yleensä tyhjäksi 
  • APN: opengate 
  • Palvelin: smtp.tele.fi
  • Portti: 25 

​​Jos tarvitset apua laitteiden käyttöönottoon tai asetuksiin, muista Telia Helppi.

Huolehdi tietoturvasta

Muista huolehtia käyttämäsi laitteen tietoturvasta asianmukaisella tavalla. Internetistä päin tuleva mahdollinen haittaliikenne kasvattaa käytettyä tiedonsiirtomäärää ja siten myös kuluttaa nettipakettia. Suosittelemme palvelun käyttöön vain suuria tai käyttömäärältään rajoittamattomia nettipaketteja.

Apua ongelmatilanteisiin

Kohtasitko Yhteyspisteen käytössä ongelmia? Tästä löydät ratkaisut yleisimpiin ongelmatilanteisiin.

  • Jos verkkoyhteys ei toimi ollenkaan, sammuta laitteesta virta, käynnistä se uudelleen ja kokeile toimiiko yhteys.
  • Jos olet juuri ottanut palvelun käyttöön, varmista mobiililaitteen asetuksista, että APN-yhteysosoite on ”opengate”, eikä esimerkiksi ”internet”.
  • Varmista, että Yhteyspiste-palvelu on kytkettynä liittymään. Voit varmistaa sen esimerkiksi kirjautumalla Minun Teliaan ja tarkastamalla sieltä kyseisen liittymän lisäpalvelut. Jos sinulla on meiltä useita liittymiä ja olet vasta hankkinut Yhteyspisteen, varmista ettei palvelua ole kytketty väärään liittymään.
  • Voit varmistaa käytössä olevan IP-osoitteen alkuosasta, käyttääkö yhteys Yhteyspistettä. Jos IP-osoitteen alkuosa Telian verkossa on jotain muuta kuin 10 tai 100 (eli osoite ei ole muotoa 10.XXX.XXX.XXX tai 100.XXX.XXX.XXX), on Yhteyspiste käytössä. Löydät IP-osoitteen tiedon laitteesi verkkoasetuksista.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Helppi -tukipalvelu

Turvapaketin asennus ja käyttöohjeet

Freedome VPN -palvelun ohjeet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.