Sähköpostin käyttö Telian liittymillä

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Vanha lähtevän postin palvelin on mail.inet.fi ja jatkossa palvelimena toimii smtp.tele.fi.

Lähtevän postin palvelin on käytössä esimerkiksi sähköpostiohjelmissa, riistakameroissa, Telia Yhteyspiste -palvelussa ja mökkivahtipalveluissa. Jos palvelinasetuksia ei päivitä uusiin, lakkaavat postit kulkemasta. Tällöin esimerkiksi metsässä oleva riistakamera ei voi enää lähettää kuvaamaansa materiaalia sinulle, jos lähtevän postin palvelinasetukset ovat vanhat.

Jotta sähköpostia käyttävät laitteesi ja palvelusi toimivat oikein, tarkista niiden asetukset ja vaihda tarvittaessa mail.inet.fi-osoitteen tilalle uusi osoite smtp.tele.fi.

Jos sinulla on käytössäsi pp.inet.fi sähköposti, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Palvelusi jatkuu ennallaan.

Näin voit vaihtaa lähtevän postin palvelimen osoitteen ja asetukset:

Avaa ohjelman/laitteen asetukset ja tee nämä muutokset:

  • Vaihda lähtevän postin palvelimeksi smtp.tele.fi.
  • Käyttäjätunnuksen ja salasanan paikat voit jättää tyhjäksi.
  • Ota autentikointi pois käytöstä, mikäli sellainen valinta löytyy tai on ollut käytössä.
  • Lähtevän portin numero on 25 tai 465.

Lue lisää

Apua laitteiden palvelinasetusten muuttamiseen tarjoaa Telia Helppi -tukipalvelu.

Sähköpostiasetusten tarkistus

Oletko käyttänyt mail.inet.fi-osoitetta lähtevän postin palvelimena laitteissa, ohjelmissa tai palveluissa? Tässä ohjeita asetusten muuttamiseen suosituimmissa sähköpostipalveluissa.

Sähköpostiasetusten tarkistus Outlookissa
  1. Avaa Outlookista Tiedosto.
  2. Valitse Tilitiedot-kohdan valikosta tili, jota haluat muuttaa.
  3. Valitse Tilin asetukset.
  4. Valitse Palvelimen asetukset.
  5. Valitse Lähtevä sähköposti ja tee nämä muutokset:
    • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
    • Portti: 25 tai 465 (SSL)
    • Salausmenetelmä: Ei mitään / SSL
    • Älä rastita kohtaa Lähtevän postin palvelin (SMTP) edellyttää todentamista.
  6. Valitse Seuraava ja sitten Valmis.
Sähköpostiasetusten tarkistus Thunderbirdissä
  1. Avaa Thurderbirdistä Tilien asetukset.
  2. Valitse Lähtevän postin palvelin ja tee nämä muutokset:
    • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
    • Portti: 25 tai 465 (SSL)
    • SSL: Ei mitään / Käytössä
    • Todennus: ei käytössä
    • Käyttäjätunnus: jätä tyhjäksi
  3. Valitse Valmis.
Sähköpostiasetusten tarkistus muissa laitteissa tai ohjelmissa
  1. Noudata oman ohjelmasi tai laitteesi ohjeita ja muuta seuraavat asiat:
    • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
    • Portti: 25 tai 465 (SSL)
    • Ei autentikointia tai  Käytä salausta (esim. SSL)
    • Ei käyttäjätunnuksia tai salasanoja
Yleiset asetukset, lähtevän ja saapuvan postin palvelimet
Käytössäsi on inet.fi-päätteinen sähköposti

Palvelun ylläpito on siirtynyt Inbox.com AS -yhtiölle (eli ent. Fjordmail Technologies AS), joka auttaa sinua sähköpostin asetuksissa tarvittaessa.

Siirry Inbox.comin tukisivustolle

Käytössäsi on kolmannen osapuolen sähköpostipalvelu (esim. Gmail tai Outlook) ja Telian liittymä:
  • Nimi: Oma nimesi. Tämä on nimi jonka sähköpostiesi vastaanottajat näkevät.
  • Sähköpostiosoite: Sähköpostiosoitteesi
  • Salasana: Sähköpostitilin salasana
  • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
  • Portti: 25 / 465 (SSL)
  • Saapuvan postin palvelin: Käytä ohjelmasi suosittelemaa asetusta tai tarkista se sähköpostisi palveluntarjoajalta (esim. Gmail: smtp.gmail.com).

Smtp.tele.fi-palvelinta käytettäessä lähtevän postin palvelimen hallinnoinnista vastaa Telia Finland.

Inet.fi-sähköpostin käyttö 23.5.2023 alkaen

Inet.fi-sähköpostin käyttöön tarvitset vain nettiselaimen sekä sähköpostisi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Mene selaimella osoitteeseen app.inet.fi ja kirjaudu siellä sähköpostiisi.

Kirjaudu sähköpostiin

Inet.fi-sähköpostia ylläpitää Inbox.com AS (ent. Fjordmail Technologies AS), joka auttaa sinua tarvittaessa palveluun liittyvissä kysymyksissä.

Siirry Inbox.comin tukisivustolle

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.