Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Telia Rahoitus - Usein kysytyt kysymykset

Täällä vastaamme asiakkaidemme useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Miten saa lisää maksuaikaa Telia Rahoitus laskulle?

Maksuaikaa ei voi myöntää laskulle. Laskutusrytmi on sama kaikilla asiakkailla, eikä sitä voi muuttaa. Laskut lähtevät kerran kuukaudessa, kuun puolivälissä, jolloin maksun eräpäiväksi tulee kuun vaihde.

Mitä voin ostaa luotolla?

Telia Rahoitus on joustava luottotili, joka on käytössäsi tarpeen mukaan. Luotolla voit ostaa Telialta laitteita.

Miten ja missä voin maksaa luotolla?

Voit ostaa laitteita verkkokaupasta sekä Telia Kaupasta.

Miten haen luottoa? Mitä tarvitsen?

Luottohakemus on helppo ja nopea tehdä laitteen oston yhteydessä. Saat päätöksen luoton myöntämisestä heti ja luottotilisi on voimassa toistaiseksi.

Luottoa voidaan myöntää vähintään 18-vuotiaalle henkilölle, jolla on voimassa oleva henkilötunnus, suomalainen henkilöllisyystodistus ja rekisteröity osoite Suomessa. Luoton myöntäminen edellyttää luottotietojen tarkastamisen sekä luoton ehtojen hyväksymisen.

Saanko luottokortin, jos minut hyväksytään luotonsaajaksi?

Et tarvitse luottokorttia ostaaksesi laitteita luotolla. Kun teet ostoksia Telian myyntipisteissä, varmistamme henkilöllisyytesi voimassaolevasta henkilöllisyystodistuksesta. Verkkokaupassa henkilöllisyytesi varmistetaan pankkitunnuksilla.

Mitkä ovat luoton kustannukset?

Luoton korko (tällä hetkellä 0 %) ja muut kulut kerrotaan sinulle laitteen oston yhteydessä. Korko määräytyy ostohetkellä voimassa olevan korkotilanteen mukaan ja kulut ostohetkellä voimassa olevan hinnaston mukaan. Lue lisää.

Kuinka paljon minun on kuukaudessa maksettava?

Laskultasi näet kuukausittain maksettavan vähimmäiskuukausierän ja laskun eräpäivän. Voit kuitenkin halutessasi maksaa laskulla olevaa vähimmäiskuukausierää suuremman summan, jolloin maksuaika lyhenee ja/tai viimeisen laskun kuukausierä pienenee. Voit myös maksaa luottosi kerralla milloin tahansa sopimuskauden aikana.

Miten vähimmäiskuukausierä lasketaan?

Valitset oston yhteydessä laitteelle / laitteille maksuajan, jonka perusteella vähimmäiskuukausierä määräytyy. Maksuaika voi olla korkeintaan 36 kuukautta. Uudet ostot luottotilillesi kasvattavat vähimmäiskuukausierää uuden oston yhteydessä sovitun vähimmäiskuukausierän verran.

Laskulla eritellään jokainen ostamasi laite ja sille valitsemasi vähimmäiskuukausierä. Näiden yhteenlaskettu summa on kunkin kuukauden laskulla oleva vähimmäiskuukausierä.

Laskulla on eritelty edellisen laskutusjakson kaikki tilitapahtumat, esim. uudet ostot, tehdyt lyhennykset ja mahdolliset muistutusmaksut ja viivästyskorot. Jos laskulla mukana on korkokuluja, ne lasketaan päivittäin luottosi kokonaismäärän perusteella.

Voinko maksaa ylimääräistä? Voinko maksaa enemmän kuin mitä on laskutettu?

Voit tehdä ylimääräisen lyhennyksen koska tahansa käyttämällä laskun viitenumeroa. Voit myös aina maksaa normaalin laskutuksen yhteydessä vähimmäiskuukausierää suuremman summan tai koko luoton pois.

Voinko muutaa rahoituslaskun eräpäivää?

Rahoituslaskun eräpäivää ei voi muuttaa. Laskutusrytmi on sama kaikilla asiakkailla, eikä sitä voi muuttaa. Laskut lähtevät kerran kuukaudessa, kuun puolivälissä, jolloin maksun eräpäiväksi tulee kuun vaihde.

Miksi saan laskuja ja muita kirjeitä Telia Financelta?

Telia tarjoaa asiakkailleen Telia Rahoitus -palvelua, jossa asiakas tekee sopimuksen Telia Financen kanssa. Telia Finance laskuttaa luotolla ostetut laitteet.

Missä ja miten voin seurata luottoni kokonaismäärää?

Kuukausittain lähetettävästä laskusta näet käytössäsi olevan luoton kokonaismäärän laskutusjakson alussa ja lopussa sekä erittelyn kaikista tapahtumista, jotka vaikuttavat luoton kokonaismäärään. Näet samat tiedot myös verkkosivustoltamme, josta löydät myös vanhojen laskujen arkiston.

Miten luen laskua?

Laskun etusivulla näet yhteystietosi, asiakasnumerosi ja laskun numeron, päiväyksen ja eräpäivän.

Maksettava vähimmäiskuukausierä

Tästä osiosta löydät maksettavan vähimmäiskuukausierän sekä laskun eräpäivän. Voit aina lyhentää luottoasi haluamallasi, ilmoitettua vähimmäiskuukausierää suuremmalla summalla tai maksaa koko jäljellä olevan luoton määrän kerralla pois.

Luottosi kokonaismäärä

Tästä osiosta löydät luottosi määrää koskevat tiedot eli luoton määrän laskutuskauden alussa; laskutuskauden aikana tehdyt maksut, mahdolliset uudet luoton määrää kasvattaneet ostot sekä laskutuskauden aikana muodostuneet kulut ja lopuksi luoton kokonaismäärän laskutuskauden lopussa eli laskun muodostumispäivänä.

Jos haluat maksaa koko jäljellä olevan luoton pois, summa ilmoitetaan Luotot kauden lopussa -kohdassa. Jos laskun päiväyksen jälkeen on tullut suorituksia, vähennä ne tästä summasta.

Luotot kauden lopussa summa ilmoittaa sen hetkisen kokonaisvelan.

Tilisiirto

Tästä osiosta löydät tarvittavat tiedot laskun maksua varten eli saajan tilinumeron, nimen ja viitenumeron. Muistathan käyttää viitenumeroa aina maksaessasi laskua sekä tarkastaa, että käytät oikeaa saajan tilinumeroa.

Laskun takasivulla näet luottotapahtumasi laskutuskauden aikana. Tässä osioissa näet tarkemmin, miten luottosi kokonaismäärä on laskutuskauden aikana kehittynyt. Näet laskutuskauden aikana tehdyt ostokset ja muodostuneet kulut sekä maksetut lyhennykset sekä maksettavan vähimmäismäärän.

Miten pääsen verkkopalveluun?

Telian asiakkaille löydät verkkopalvelumme kirjautumalla Teliaan. Löydät luottotiliisi liittyvät tiedot kohdasta ”Rahoitus”.

siirry luottotiliisi

Kuinka muutan yhteystietojani?

Voit muuttaa laskutus- tai sähköpostiosoitteesi verkossa. Jos nimesi tai virallinen osoitteesi muuttuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että emme voi postittaa laskuja ulkomaille. Jos asut väliaikaisesti ulkomailla, valitse laskutustavaksi joko sähköposti- tai e-lasku.

Miten muutan laskutustapaani?

Jos haluat laskusi suoraan verkkopankkiin, tee sopimus omassa verkkopankissasi. E-lasku on maksuton.

Jos haluat sähköpostilaskun, voit muuttaa laskutustapaa verkkopalvelussa kohdassa ”Hallinnoi asetuksia”. Sähköpostilasku on maksuton.

Jos et muuta laskutustapaa, lähetämme laskun postitse kotiosoitteeseesi. Paperilaskusta veloitetaan hinnastonmukaiset toimituskustannukset.

Lisätietoa laskutuksesta löydät täältä.

Voinko nähdä aikaisemmat laskut ja tiliotteen omista tapahtumistani?

Laskullasi on aina tiliote sekä käytetyn luoton kokonaismäärä. Voit tarkastella aikaisempia laskujasi kirjautumalla Teliaan.

Katso laskusi

Kuinka paljon luottoa minulla voi olla ja voinko saada sitä lisää?

Luottokelpoisuuden arviointi tehdään, kun teet luotto-ostoksia ensimmäistä kertaa ja sitä myös päivitetään ajoittain. Jokaiselle henkilölle on olemassa maksimiluottomäärä, joka perustuu luottokelpoisuusarvioon ja maksuhistoriaan.

Voinko palauttaa luotolla maksetun tuotteen?

Jos olet ostanut tuotteen verkkokaupasta tai tehnyt kaupan puhelimitse, voit palauttaa käyttämättömän tuotteen 14 vuorokauden sisällä sen vastaanottamisesta. Laitteen mukana saat ohjeet palauttamista varten.

Jos olet ostanut tuotteen kauppiaalta, ota yhteyttä kauppiaaseen. Jos palautus hyväksytään, maksetaan hyvitys luottotilillesi ja se näkyy sekä kirjautumalla Teliaan että seuraavalla laskullasi (mikäli laskutuksesi jatkuu esimerkiksi toisen laitteen osalta).

Siirry luottotiliisi

Luotolla ostetussa tuotteessa ilmeni ongelma. Mitä teen?

Ota yhteyttä laitteen myyjään tai asiakaspalveluun. Tarkistathan kuitenkin ensin myyjän verkkosivuilta, kuinka huolto toimii eri tilanteissa.

Miten lopetan luottosopimukseni?

Sinulla on oikeus irtisanoa luottosopimuksesi 14 päivän ajan sen solmimisesta. Tämän ajan jälkeen voit irtisanoa luottosopimuksesi (ja sulkea tilisi) siinä vaiheessa, kun luottosi on kokonaan maksettu. Tämän voit tehdä milloin vain verkkopalvelussa tai asiakaspalvelun kautta. Irtisanominen tulee tehdä kirjallisesti, ja irtisanomisaika on yksi kuukausi. Luottotilin sulkemisesta ei lähetetä erillistä vahvistusta. Luottosopimuksen purkamisesta tai luoton suunniteltua nopeammasta takaisinmaksusta ei veloiteta ylimääräisiä kuluja.

Voinko siirtää luottoni jollekulle toiselle?

Luoton siirtäminen toiselle henkilölle ei ole mahdollista. Ei myöskään ole mahdollista kuitata luottoa vastaanotetuksi jonkun toisen puolesta.

Voinko nostaa käteistä?

Luottoa on mahdollista käyttää ainoastaan laiteostoihin, ei esimerkiksi muihin telepalveluihin tai käteisen nostamiseen luottotililtä. Mikäli luottotilin saldo on positiivinen liikasuorituksen tai tilille tehdyn hyvityksen vuoksi, voit nostaa positiivisen saldon asiakaspalvelun kautta.