Sonera och Tele Finland är nu Telia - vad menar det?

Vad handlar det om och vilket förändras - här får du svar.
Tervetuloa Telialle

Allmänt om förändringen

Vilken slags förändring handlar det om?

Sonera och Tele Finland är nu Telia. Vi är samma bekanta och pålitliga operatör som tidigare, nu ännu mer internationella och genuint närvarande där du befinner dig.

Vi gick samman för att kunna betjäna dig bättre. Från Sonera tog vi med oss tillförlitligheten och det heltäckande mobilnätet, från Tele Finland den förträffliga kundtjänsten.

Dina nuvarande tjänster fungerar som tidigare, och i fortsättningen åtnjuter du nya förmåner både hemma och i hela EU-området. I fortsättningen heter vårt nätverk Telia FI.

När sker förändringarna?

Sonera och Tele Finland ändrades till Telia 23.3.2017.

Varför sker förändringen just nu?

Den digitala utvecklingen har format och formar fortsättningsvis det sätt på vilket vi finländare håller kontakt med varandra och resten av världen. I bästa fall innebär förändringen många nya möjligheter, men att hålla jämna steg kräver också att man ständigt förnyas, lär sig nya saker och är smidig. Vi vågar ta modiga beslut gällande vår verksamhet och våra tjänster för att göra ditt liv så problemfritt som möjligt. Vårt mål är att vara en helt ny slags tjänsteleverantör och vara först med att erbjuda dig de bästa förmånerna och tjänsterna.

Varför går Tele Finland samman med Telia?

Tele Finland har alltid varit en nära del av Sonera.

Vi skapade Tele Finland 2004 för att svara på den tidens efterfrågan. Under senare år har Tele Finlands kunder önskat sig ett bredare produktsortiment och friare användning i utlandet. Genom förnyelsen får kunderna mer sömlösa förbindelser och förmåner, både hemma och i utlandet, mer underhållning i och säkerhet för sina enheter och tjänster. Samtidigt kan Tele Finland tillföra Telia prisbelönad kompetens, bland annat en utmärkt kundtjänst.

Varför är det bra för mig att vara kund hos Telia?

Tillsammans är vi mer.

Vi vill göra det enkelt för dig och därför har vi förnyat vår verksamhet på många sätt. Telia är den resandes bästa partner eftersom abonnemanget kan användas i alla EU- och EES-länder till ett normalt månadspris. Denna förmån får du inte någon annanstans. Dessutom erbjuder vi förmånliga resepaket till Amerika och Asien så att du kan använda internet förmånligt även på resor långt bort.

Vilka funktioner och tillvalstjänster du vill ha för ditt abonnemang väljer du själv. Du bestämmer dig för ett abonnemang från färdigt rekommenderade paket eller bygger ett eget. Valet är ditt. Inga tidsbundna avtal, inga paket som är för stora eller för små, och inga tråkiga överraskningar på fakturan.

Om du behöver vägledning eller vill uppdatera dina tjänster kan du enkelt kontakta oss. I chatten svarar vi 24/7, och i sociala medier sex dagar i veckan. Du kan också komma in till butiken eller ringa vår kundtjänst. Dessutom följer appen Minun Telia med dig var än du befinner dig.

Jag vill inte vara kund hos Telia?

Tråkigt att du känner så. Vi hoppas att du en ytterligare en gång tittar igenom vårt produktsortiment och de förmåner du får som kund hos Telia. Vi pratar också gärna med dig om varför du tjänar på att fortsätta vara kund hos oss.

Den förändring som vi gör utgör dock ingen anledning till hävning av det tidsbundna avtalet, utan alla avtal fortsätter att gälla som normalt.

Har ni blivit mer svenska nu?

Vi fortsätter att vara lika finländska som hittills: företaget är finländskt och det beskattas i Finland. Vi investerar årligen cirka 200 miljoner euro i Finland, sysselsätter mer än 3 000 personer direkt i Finland och ytterligare 3000 via våra partner.

Dessutom är vi finländare alltmer internationella. Och detta gäller också det nya Telia. Vi är en del av Telia Company som har verksamhet i 17 länder från Norge till Turkiet. Tack vare globala förbindelser kan vi erbjuda dig de bästa tjänsterna oavsett var du rör dig. Internationella Telia möjliggör nya förmåner och partnerskap, något som vi alla sporras av.

Vi ingår i svenska Telia Company, men affärsverksamheten i Finland sköts av ett finskt aktiebolag. Namnet ändras i samband med förändringen från TeliaSonera Finland Abp till Telia Finland Abp. Vårt företags FO-nummer förblir oförändrat.

Fler svar till kunderna

Vad innebär förändringen i praktiken för Soneras kunder?

Dina nuvarande tjänster fungerar som vanligt. Vissa produkters och tjänsters namn ändras, din faktura kommer i fortsättningen från Telia och mobilnätets namn ändras till Telia FI. Namnet på det nya nätet visas i övre kanten på din mobiltelefon när du startar om den nästa gång. Denna förändring påverkar inte din telefons funktion, utan allt förblir som tidigare.

Vi förnyade också vårt sortiment så att du kan hitta tjänster som passar bättre till dina behov, både inom Finland och utomlands. Vi öppnade Europa för dig. När du uppgraderar till ett nytt Telia-abonnemang vågar du utan problem använda dina enheter även när du är ute och reser. I månadspriset för de nya Telia-abonnemangen ingår användning i alla EU- och EES-länder. Uppgradera ditt abonnemang (på finska)

Dessutom satsade vi på en bättre kundtjänst för att finnas där du finns:

  • Vi finns nu allt närmare dig eftersom Sonera Kauppas och Tele Finlands alla försäljningsställen nu heter Telia Kauppa.
  • Du kan chatta dag som natt. Alltså på riktigt 24/7! Logga in och börja chatta
  • Lämna ett meddelande på Facebook och i Twitter . Våra kundrådgivare finns tillgängliga sex dagar i veckan.
  • I appen Minun Telia kan du kontakta oss när och varifrån som helst. Vi följer alltid med dig där din telefon befinner sig.
  • Du når oss på telefon 020 690 400 (msa/lna) vardagar 8–18 och lördagar 9–16.30.
  • Även Gigantti och Veikon Kone står till din tjänst runtom i Finland. Prepaid-abonnemang fås som vanligt i R-kiosken.

Vi förnyar vissa av våra produkter och tjänster under året. De förändringar som sker för dessa meddelar vi alltid personligen till kunderna. Detta gäller framförallt våra äldsta abonnemang.

Vad innebär förändringen i praktiken för Tele Finlands kunder?

Dina nuvarande tjänster fungerar som vanligt. Vissa produkters och tjänsters namn ändras, din faktura kommer i fortsättningen från Telia och mobilnätets namn ändrades till Telia FI. Namnet på det nya nätet visas i övre kanten på din mobiltelefon när du startar om den nästa gång. Denna förändring påverkar inte din telefons funktion, utan allt förblir som tidigare. Tele Finland har hela tiden fungerat i Soneras vältäckande mobilnät.

Kundtjänst

  • Kundtjänsten nås framöver på nummer 020 690 400 (lna/msa). Vi besvarar fortsättningsvis ditt samtal inom 3 minuter eller ringer tillbaka till dig. Att ringa till kundtjänsten ingår i fortsättningen inte i samtalspaketen, utan kommer att kosta extra.
  • Vår chatt är öppen 24/7, alltså dag som natt. Kontakta oss när du önskar.

För försäljningsställen

  • Antalet serviceställen ökar och du kan komma in och diskutera var än du befinner dig: vi ändrade nämligen Tele Finlands och Soneras försäljningsställen till Telia Kauppa.
  • Även Gigantti och Veikon Kone står till din tjänst runtom i Finland. Prepaid-abonnemang fås som vanligt i R-kiosken.

Ändringar av abonnemang

  • Självservicesidorna Oma liittymä finns inte kvar, utan framöver loggar du in på adressen telia.fi för att sköta dina abonnemangsärenden.
  • För att logga in använder du samma koder som i Oma liittymä. En nyhet är att du kan logga in med dina bankkoder och mobilcertifikat.
  • Du kan uppdatera vissa tjänster i ditt abonnemang, exempelvis spärrar. Om du däremot vill ändra ditt abonnemangs funktioner och börja använda de nya roamingförmånerna, kan själv uppgradera till ett nytt Telia-abonnemang.
  • När du är inloggad hjälper våra chattkundrådgivare dig 24/7.
Vilka produktnamn ändras?

Generellt ändras Sonera till Telia. Exempelvis kallas Sonera Sopiva-abonnemangen för Telia Sopiva i fortsättningen. Tele Finlands abonnemang fortsätter med samma namn som tidigare.

Dessutom ändras några produkters och tjänsters namn. Här är exempel på dem:

 

Gammalt namn

Nytt namn

Kodin netti

Yhteys kotiin

Sonera Viihde

Telia TV

Sonera kabelkort

Telia TV kabelkort

Kipuraja (Tele Finland)

Saldovahti

Helpson

Telia Helppi

   
   
   
   
   
   

 

Behöver jag göra något?

Nej, det behöver du inte. Dina tjänster fungerar som tidigare och priserna på tjänsterna bibehålls.

Om du däremot vill få tillgång till de nya förmånerna ska du uppgradera till ett nytt Telia-abonnemang. Enklast sättet att uppgradera ett abonnemang är att logga in på adressen telia.fi. Du kan logga in med de gamla koderna till Omat Sivut eller Oma liittymä, bankkoder eller mobilcertifikat. Uppgradera ditt abonnemang (på finska)

 

Ändras min faktura?

Din faktura kommer i fortsättningen från Telia och det finns bara ett kontonummer: FI33 8000 1601 0166 95, bank Danske Bank, DABAFIHH. Det nya kontonumret står också på din faktura. Om du har abonnemang både hos Sonera och Tele Finland kan du framöver få uppgifterna om alla abonnemang på en faktura. Du kan be om att få en samlingsfaktura hos vår kundtjänst, tel. 020 690 400 (msa/lna).

Höjs priserna?

I samband med förändringen förnyade vi våra tjänster och vårt utbud av abonnemang. Samtidigt uppdaterades också prislistan. Förändringarna är små, men vissa priser höjs, medan andra sjunker eller hålls oförändrade.

Som kund får du personligen information om alla förändringar gällande produkter och tjänster.

Kostar förändringen mig någonting?

Nej, den kostar inte någonting. Att uppgradera ett abonnemang är för närvarande avgiftsfritt.

Kommer det att ske förändringar i tjänsterna senare?

Vi förnyar vissa av våra tjänster under året. De förändringar som sker i dessa meddelar vi alltid personligen till kunderna. Detta gäller framförallt våra äldsta abonnemang.

Efter några månader ser vi hur situationen ser ut helhetsmässigt och fattar då beslut om tidtabellen för utvecklingen. Förr eller senare kommer alla abonnemang att ingå i det nya Telia. Vi strävar efter att tjänsterna ska förbättras ytterligare för alla kunder i samband med förändringen.

Var kan jag få information om vilka tjänster jag har tillgång till?

Enklast ser du dina uppgifter genom att logga in på adressen telia.fi. Du kan logga in med de gamla koderna till Omat Sivut eller Oma liittymä, bankkoder eller mobilcertifikat. Logga in

 

Jag har gett Tele Finland eller Sonera (TeliaSonera Finland Abp) mitt samtycke till marknadsföring. Vem skickar information i framtiden?

Nya Telias kommunikationsteam gör sitt bästa för att du ska få intressant information som intresserar just dig. I fortsättningen kommer informationen att skickas från Telia.

Var får jag ytterligare information?

Förutom på den här webbsidan får du ytterligare information även i chatten, på sociala medier, per telefon och på våra försäljningsställen. Se kontaktuppgifter