Wifin käyttöönotto

Tältä sivulta löydät ohjeet wifin eli langattoman lähiverkon käyttöönottoon.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Wlan eli wireless local area network, wifi tai suomalaisittain langaton lähiverkko mahdollistaa sen, että voit käyttää kotisi nettiyhteyttä langattomasti kotona ollessasi esimerkiksi puhelimella tai tietokoneella.

Langattoman verkkoyhteyden käyttöä varten tarvitset reitittimen, jossa on WLAN-ominaisuus. Tietokoneessa tai muussa langattomaan verkkoon yhdistettävässä laitteessa on oltava WLAN-verkkokortti. Yhdistääksesi laitteen langattomaan verkkoon (SSID) tarvitset siihen verkon nimen ja salasanan (Wlan/Wi-Fi Key). Tiedot löytyvät yleensä reitittimen pohjasta tai sen mukana tulleesta pikaohjeesta.

Katso laitekohtaiset ohjeet

Muista pitää huolta wifi-verkkosi suojausasetuksista.

Lue lisää wifi-yhteyden suojauksesta

Langattoman verkon laitteiden sijoittaminen

Asunnon koko ja sen seinä- ja lattiarakenteet vaikuttavat langattoman verkon toimivuuteen. Isossa asunnossa kannattaa käyttää useampaa langatonta tukiasemaa, jolloin yhteyden toiminta on varmempaa.

Reititin kannattaa sijoittaa siihen huoneeseen, missä yhteyttä pääasiassa käytetään. Laitteen on hyvä olla esimerkiksi lipaston tai pöydän päällä huoneen keskellä tai seinustalla. Reitittimen antennien ympärillä ei saisi olla esteitä, eikä välittömässä läheisyydessä yhteyttä häiritseviä sähkölaitteita, kuten mikroaaltouunia, jääkaappia tai itkuhälytintä.

Reititintä ei kannata sijoittaa esimerkiksi kaappiin piiloon, kirjahyllyn välitasolle, tv-tasolle muiden sähkölaitteiden viereen tai huoneen perimmäiseen nurkkaan.

Wifin asetusten, nimen ja salasanan muuttaminen

Langattoman verkon asetuksia muuttamalla voidaan parantaa yhteyden toimintaa tai jopa poistaa häiriöt kokonaan. Voit muuttaa asetuksia reitittimen hallinnasta, jonne pääset kirjautumaan tietokoneen selaimella.

Reitittimen hallinnasta voit myös vaihtaa halutessasi langattoman verkkosi nimeä (SSID) tai salasanaa. Nimen ja salasanan vaihtaminen eivät vaikuta verkon toimintaan.

Katso laitekohtaiset ohjeet

Laitteen yhdistäminen wifiin
iOS-laitteet

Avaa asetukset-valikko ja varmista, että wifi on kytkettynä päälle Yhteydet-valinnasta. Valitse saatavilla olevien verkkojen listasta oma wifi-verkkosi, kirjoita salasana ja valitse Liity.

Android-laitteet

Avaa asetukset-valikko ja varmista, että wifi on kytkettynä päälle Yhteydet-valinnasta. Valitse saatavilla olevien verkkojen listasta oma wifi-verkkosi, kirjoita salasana ja valitse Liity.

Huomioi, että salasanassa isoilla ja pienillä kirjaimilla on merkitystä.

Windows 10 -laitteet
  1. Paina hiiren vasemmalla painikkeella langattoman verkon kuvaketta (kuvassa merkitty valkoisella nuolella).
  2. Saat listan verkoista. Valitse oikea verkko ja paina Yhdistä.
  3. Jos yhteys on suojattu, syötä suojausavain eli salasana ja paina Seuraava. Voit tarkistaa kirjoittamasi salasanan painamalla kentän oikeassa laidassa olevaa silmä-ikonia, jolloin näet mustien pallojen sijaan kirjoittamasi salasanan niin kauan, kuin pidät hiiren painiketta painettuna.
  4. Yhteys on nyt muodostettu.
Yhdistäminen WPS-tekniikalla

Joillakin laitteilla on mahdollista määrittää langaton verkko WPS-tekniikalla (Wifi Protected Setup), joka helpottaa laitteiden liittämistä salattuun langattomaan verkkoon WPS-painikkeiden avulla.

Wifin hallinnan termit ja toiminnot

Tukiaseman hallintapaneelin kautta pääset muokkaamaan langattoman lähiverkon asetuksia. Asetusten nimeämiskäytännöt vaihtelevat valmistajittain. Tukiaseman ohjekirjasta löydät tarkemmat tiedot laitteen asetuksista. Voit muokata asetuksia omiin tarpeisiisi sopiviksi. Langattoman verkon nimen ja salasanan muuttaminen ei vaikuta itse verkon toimintaan.

Channel-valintaa kannattaa muuttaa, jos langaton verkko hidastelee tai pätkii, sillä hidastelua ja pätkimistä aiheuttavat yleensä muut samalla kanavalla toimivat langattomat verkot. Ruuhkautuneesta kanavasta johtuvia ongelmia ilmenee esimerkiksi kerrostaloissa. Kannattaa kokeilla eri kanavia ja vertailla niiden toimintaa.

Security Mode -valintaa muuttamalla yhteyden toimintaa voi parantaa, jos ongelma ilmenee esimerkiksi yhden laitteen kanssa. Silloin on todennäköistä, että laite ei välttämättä tue käytettyä salausmuotoa.

Mode-valinnalla voidaan esimerkiksi pakottaa tukiasema käyttämään 802.11n-standardia, jolloin nopeus ei laske 802.11g-standardiin. Ongelman voi aiheuttaa esimerkiksi vain 802.11g-standardia tukeva vanha tietokone tai puhelin. Mode-valintaa muuttamalla osa laitteista voi lakata toimimasta langattomassa verkossa, jos päätelaitteen tuki standardille puuttuu.

Frequency-valintaa ei yleensä ole laitteista, jotka tukevat vain 2,4 GHz taajuutta. Valinnalla langattoman verkon lähetystaajuudeksi voidaan muuttaa 2,4 GHz tai 5 GHz. Jos päätelaite ei tue esimerkiksi 5 GHz taajuutta, se ei löydä 5 Ghz taajuudella toimivaa langatonta verkkoa lainkaan.

Langattoman verkon hallinnassa on yleensä seuraavat kohdat:

  • Network name / SSID: Langattoman verkon nimi, joka näkyy kun haet langattomia verkkoja tietokoneella, puhelimella tai tabletilla.
  • Channel: Langattoman verkon kanava, jolla liikenne toimii. Kanavat on numeroitu numeroin 1–13. Automaattivalinnalla laite voi vaihtaa kanavaa lennosta itse. Manuaaliasetuksella voi lukita laitteen käyttämään tiettyä kanavaa.
  • Channel Selection: Langattoman verkon kanavan valinta.
  • Security Mode: Salausmuoto, jota langaton verkko käyttää.
  • WPA-PSK key: Langattoman verkon suojausavain, joka kysytään langattomaan verkkoon yhdistettäessä.
  • Pre-Shared Key: Langattoman verkon salasana
  • Frequency: Langattoman verkon käyttämä taajuus (ei kaikkien laitteiden hallinnassa).
  • Mode: Langattoman verkon standardi, jonka vaihtoehtoina ovat auto, b, g, n, ac. Valinnat riippuvat laitteen tukemista standardeista.
  • Enable Wireless LAN: Langaton verkko päälle tai pois
Tarvitsetko wifin käytössä tai käyttöönotossa apua?

Kaipaatko laitekohtaisia ohjeita käyttämääsi reitittimeen tai nettitikkuun?

Katso laitekohtaiset ohjeet

Jos tarvitset apua langattoman lähiverkon käyttöön, Telia Helppi auttaa tarvittaessa.

Katso Telia Helpin yhteystiedot

Tutustu myös Telia Smart Wifiin, jolla saat luotua kotiisi joka huoneen peittävän, vakaan ja luotettavan wifin. Telia Smart Wifi on Telia Yhteys kotiin hybridi- tai valokuitulaajakaistaan saatavilla oleva lisäpalvelu, johon kuuluu kaksi Telia Smart Wifi -laajenninta.

Lue lisää Telia Smart Wifistä

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Wifin nopeus ja toimivuus

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n asennus ja käyttöönotto

Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohje

ZTE MU5001A -reitittimen käyttöohje

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemin käyttöohje

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.