Vastaajan käyttö ja muokkaus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Vastaaja on puhelinliittymän lisäpalvelu, jolla voit vastaanottaa ääniviestejä jos et ehdi vastaamaan puheluun.

Puhelut siirtyvät vastaajaan, jos et ehdi vastaamaan 30 sekunnissa tai välittömästi, kun puhut toista puhelua tai kun puhelimesi on kiinni tai verkon peittoalueen ulkopuolella. Kun puhelu menee vastaajaan, soittaja kuulee tervehdyksen sekä merkkiäänen, jonka jälkeen hän voi jättää enintään 3 minuutin pituisen ääniviestin.

Voit kytkeä vastaajaan myös Numeroviesti-palvelun, jolloin puhelut eivät ohjaudu vastaajaan, vaan saat tekstiviestillä tiedon numeroista joista on tavoiteltu sinua, kun puhelimesi on ollut pois päältä.

Etsitkö yritysasiakkaiden lomaviestiä tai poissaolotiedotetta?
Katso lomatiedotteen ja poissaolotiedotteen ohje

Vastaajan ominaisuudet

  • Viestien maksimimäärä: 100 kpl
  • Kuuntelemattomien ääniviestien säilytysaika: 28 vrk
  • Kuunneltujen ääniviestien säilytysaika: 29 vrk
  • Ääniviestit poistuvat automaattisesti säilytysajan päätyttyä, ellet poista tai tallenna niitä. Tallennetut ääniviestit säilyvät, kunnes poistat ne.
Vastaaja uudistui huhtikuussa 2023

3.4.2023 alkaen liittymä ja vastaajapalvelu hinnoitellaan erikseen. Vastaajan hinta on 1,5 €/kk. Samalla kaikki vastaajat päivitettiin uuteen versioon. Voit tarkastella uudistetun vastaajan ominaisuuksia alla olevasta taulukosta. Avausmaksua ei kuitenkaan peritä vanhan vastaajan päivittyessä uuteen.

Jos liittymässäsi on voimassa määräaikainen sopimuskausi, vastaaja päivittyi uuteen versioon 3.4.2023, mutta hinnoittelumuutos astuu voimaan vasta määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä.

Halutessasi voit poistaa vastaajan liittymästäsi.

  Uudistettu vastaaja
(12.10.2022 tai sen jälkeen tilattu)
Vanha vastaaja
(11.10.2022 tai aiemmin tilattu)
Kuuntelematto-
mien ääniviestien säilytysaika
28 vrk 10 vrk
Kuunneltujen ääniviestien säilytysaika 29 vrk 14 vrk
Viestien maksimimäärä 100 kpl 50 kpl
Hinta 1,50 €/kk
5 € avausmaksu
Maksuton
Tilaaminen Erikseen tilattava lisäpalvelu Kuuluu puheliittymiin automaattisesti
Vastaajan hinnat
Kuukausi- ja kytkentämaksut

Vastaajan hinta on 1,5 €/kk ja kytkentämaksu 5 €. Uuden liittymän avauksen yhteydessä Vastaajan kytkentämaksua ei veloiteta.

Vastaajaviestien kuuntelu

Jos käytössäsi on Telia Yhteys Rajaton -liittymä, vastaajaan soittaminen sisältyy puhepakettiisi. Jos käytössäsi ei ole puhepakettia, puheluista vastaajaan veloitetaan puhelun mukainen minuuttihinta 0,17 €/min jokaiselta alkavalta minuutilta sekä aloitusmaksu 0,049 €/puhelu. Puhepaketin ylittävistä puheluista vastaajaan veloitetaan 0,17 €/alkava minuutti.

Prepaid-liittymään saapuneiden vastaajaviestien kuuntelu maksaa Telia Prepaid -liittymälä 0,066 €/min ja Telia Prepaid Netti tai Telia Easy Prepaid -liittymällä 0,08 €/min.

Vastaajan tilaaminen ja käyttöönotto
Tilaaminen

Jos olet tilaamassa uutta liittymää, voit tilata siihen samalla lisäpalveluna vastaajan. 

Voit myös tilata vastaajan jälkikäteen. Se onnistuu helposti Minun Teliassa:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Valitse se liittymä, jolle haluat vastaajan ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Pääset valitsemaan vastaajan liittymäsi Lisäpalvelut-näkymässä.
  4. Tutustu tarkemmin vastaajaan, tietosuojalausuntoon sekä tilaus- ja toimitusehtoihin. Tilaa sitten vastaaja Lähetä tilaus -napista.

Voit tilata vastaajan myös asiakaspalvelumme kautta.

Käyttöönotto

Kun soitat vastaajaan ensimmäisen kerran, vastaaja pyytää sinua valitsemaan kielen ja tunnusluvun sekä äänittämään tervehdyksen. Halutessasi voit ohittaa nämä asetukset kaksi kertaa, jonka jälkeen vastaaja ottaa käyttöönsä perusasetukset suomeksi ja saat tunnusluvun tekstiviestillä.

Huom! Vastaajan käyttöönotto on tehtävä kotimaan verkossa.

Vastaajan numero on kaikille sama 042 333 0 333 (kansainvälisessä muodossa +358 42 333 0 333).

Minun Teliassa vastaajan asetuksissa voit myös ohjata vastaajaan jätetyt viestit sähköpostiin, jos haluat tallentaa ne pysyvästi ja Vastaaja-palvelusta riippumattomasti. Sähköpostiin ohjautuvat ainoastaan ne viestit, jotka ovat saapuneet asetuksen tekemisen jälkeen.

Voit kytkeä vastaajaan myös lisämaksuttoman Numeroviesti-palvelun.

Vastaajan muokkaaminen

Voit muokata vaastaajaasi kirjautumalla Minun Teliaan liittymän käyttäjänä.

Kirjauduttuasi voit tehdä mm. seuraavat asiat vastaajallesi:

  • ottaa vastaajapalvelun käyttöön
  • kuunnella ja hallinnoida tervehdyksiä
  • muokata tunnusluku- ja kieliasetuksia
  • muokata ilmoituksia ja kytkeä viestien edelleenohjauksen sähköpostiin
  • kytkeä Numeroviesti-palvelun päälle ja pois
  • kytkeä vastaajapalvelun päälle tai pois päältä

Kirjaudu sisään

  1. Valitse kirjautumissivulla, että haluat kirjautua liittymän käyttäjänä.
  2. Syötä liittymäsi numero (esim. 0401234567) sille varattuun kenttään. Voit tarvittaessa tilata uuden salasanan lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400 (0 €).
  3. Paina liittymäsi kohdalla olevaa Hallinoi tilausta -nappia.
  4. Valitse toimenpidevalikosta Vastaaja.
  5. Olet nyt vastaajan asetuksissa, joissa voit tehdä tarvittavat muutokset.
Ilmoitukset uusista vastaajaviesteistä

Pääset muokkaamaan vastaajan viestiasetuksia seuraamalla yllä kerrottua polkua vastaajan asetuksiin ja valitsemalla lopuksi Viestiasetukset-välilehden. Voit valita siellä, haluatko vastaajaan saapuvista viesteistä ilmoituksen tekstiviestillä, multimediaviestillä joka sisältää viestin äänitiedostona vai haluatko ettei ilmoituksia tule lainkaan. Voit halutessasi myös edelleenohjata ääniviestit sähköpostiin.

Vastaajaviestien kuuntelu ja hallinnointi
Kuuntelu ja hallinnointi omalla puhelimella

Voit kuunnella viestit soittamalla vastaajanumeroon 042 333 0 333, jonka löydät aina myös saamastasi ilmoitusviestistä.

Viestien kuuntelun aikana mahdolliset toimet:

# tai 6 – seuraavan viestin alkuun
0 – takaisinsoitto viestin jättäjälle
1 – kelaa viestiä taaksepäin
2 – tallenna viesti
3 – kelaa viestiä eteenpäin
5 – poista viesti
7 – tauko
8 – viestien kuuntelun ohjeet
9 – viestin jättäjän tiedot
* – keskeytä viestin kuuntelu

Kuuntelu ja hallinnointi muulla puhelimella

Voit kuunnella viestejä myös muulla kuin omalla puhelimellasi. Tarvitset silloin vastaajan tunnusluvun. Jos olet unohtanut tunnusluvun, voit tilata uuden asiakaspalvelusta. Tunnusluku toimitetaan tekstiviestillä siihen liittymään, jonka vastaaja on kyseessä.

  1. Soita vastaajanumeroon 0423330334.
  2. Näppäile liittymänumero, jonka vastaajaan haluat kirjautua.
  3. Anna tunnusluku ja #.

Viestien hallinnointi onnistuu samalla tavalla, kuin omalla puhelimella kuunneltaessa.

Vastaajan tervehdyksen äänitys

Voit äänittää tervehdyksen soittamalla vastaajanumeroon. Kun soitat vastaajaan ensimmäistä kertaa, voit äänittää tervehdyksen käyttöönottovalikossa. Myöhemmin tervehdyksen äänittäminen tai muokkaaminen tapahtuu eri tavalla. Löydät alta ohjeet molempiin tilanteisiin.

Tervehdyksen äänittäminen käyttöönoton yhteydessä
  1. Valitse kieli (Suomi – ruotsi – englanti).
  2. Määrittele tunnusluku.
  3. Halutessasi voit äänittää oman henkilökohtaisen tervehdyksen, jonka soittaja kuulee oletustervehdyksen sijaan. Oletustervehdys on ”Tämä on henkilön (puhelinnumero) vastaaja. Jätä viesti äänimerkin jälkeen.”.
Tervehdyksen äänittäminen myöhemmin
  1. Kuuntele viestit tai ohita ne valitsemalla * viestin toistamisen aikana.
  2. Näppäile tarvittaessa vastaajan tunnuslukusi ja paina #.
  3. Olet vastaajan päävalikossa, paina 3 (muokkaa vastaajan asetuksia) ja sen jälkeen 1 (muokkaa tervehdyksiä).
  4. Mitä tervehdystä haluat muokata?
    Valitse 1 muokataksesi henkilökohtaista tervehdystäsi.
    Valitse 2 muokataksesi kansainvälistä tervehdystäsi.
    Valitse 3 muokataksesi poissaolotervehdystäsi.
Numeroviesti-palvelu

Saat maksutta tekstiviestillä tiedon vastaamattomista puheluista, jos puhelimesi on ollut pois päältä, kuuluvuusalueen ulkopuolella tai hylkäät saapuvan puhelun punaista luuria painamalla eikä soittaja ole jättänyt viestiä vastaajaasi. Jos puhelin on lentokonetilassa soittoyrityksen aikana, saat vain viimeisimmän soiton tiedot tekstiviestillä.

Tekstiviesti sisältää tiedot vastaamattomista puheluista: sinua tavoitelleen henkilön puhelinnumeron ja viimeisimmän soiton ajankohdan. Jos soittajan numero on salainen tai tuntematon, numerotiedot eivät näy.

Jos haluat ilmoitukset pois päältä, se onnistuu Minun Teliassa

Vastaaja ja koputus

Koputuspalvelu on puhelimen ominaisuus. Jos koputus on käytössä, se ilmoittaa puhelun aikana, että sinulle on tulossa toinen puhelu. Jos et vastaa koputtavaan puheluun ja käytössäsi on vastaaja, siirtyy koputtava puhelu sinne. Kun käytössäsi on koputus, et saa Numeroviesti-ilmoituksia, jos puhelin on verkossa.

Vastaaja ulkomailla

Vastaaja toimii normaalisti myös ollessasi ulkomailla. Jos sinulle soitettu puhelu ohjautuu vastaajaan ja soittaja jättää viestin, sinulle ei aiheudu siitä kustannuksia – ei puhelun yhdistymisestä vastaajaan eikä siitä, että soittaja jättää viestin.

Jos soitat ulkomailla vastaajan numeroon (+358 42 333 0 333) kuunnellaksesi viestejä tai tehdäksesi esim. muutoksia vastaajan asetuksiin, veloitetaan sinulta normaali ulkomaanhinnaston mukainen puhelumaksu.

Kun olet ulkomailla, tarvitset vastaajaviestien kuunteluun tunnusluvun. Voit tarvittaessa tilata uuden tunnusluvun Minun Teliasta.

Huom! Muista tehdä uuden vastaajan käyttöönotto kotimaassa, jotta kaikki sen ominaisuudet toimivat myös ulkomailla. Jos käyttöönottoa ei ole tehty, et voi ulkomailla soittaa vastaajaasi normaalisti tai muokata sen asetuksia. Vastaajaan voi kuitenkin jättää viestejä ja voit kuunnella niitä kirjautumalla, kuten alla on neuvottu kohdassa Viestien kuuntelu ulkomailla muusta liittymästä.

Viestien kuuntelu ulkomailla omasta liittymästä
  1. Soita vastaajanumeroon +358423330333.
  2. Anna tunnuslukusi ja painaa #.
Viestien kuuntelu ulkomailla muusta liittymästä
  1. Soita vastaajanumeroon +358423330334.
  2. Näppäile oma liittymänumerosi (esim. 0401234567).
  3. Anna tunnusluku ja #.
iPhone-puhelimien Puheposti-toiminto (Visual Voicemail)

iPhonen Puheposti-toiminto tuo vastaajaviestien esittämisen visuaaliseen muotoon (ns. Visual Voicemail). Vastaajaan soittamisen sijaan pääset kuuntelemaan ja hallinnoimaan vastaajaviestejä puhelimen valikosta.

Toiminto on saatavilla Apple iPhone -laitteille, joilla on vähintään iOS 16.4 tai sitä uudempi käyttöjärjestelmä.

Käyttöönotto

Puheposti-toiminto kytketään päälle Minun Teliasta:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan liittymän käyttäjänä eli puhelinnumerolla ja salasanalla.
  2. Paina liittymäsi kohdalla olevaa Hallinoi tilausta -nappia.
  3. Valitse toimenpidevalikosta Vastaaja.
  4. Valitse Viestiasetukset-välilehti.
  5. Paina Aktivoi Visual Voicemail iPhonessasi -valinta aktiiviseksi, jolloin se muuttuu violetiksi.
Tervehdyksen äänitys
  1. Avaa Puhelu-valikosta Puheposti.
  2. Aseta Puhepostin tervehdys painamalla Tervehdys-painiketta.
  3. Voit käyttää oletustervehdystä valitsemalla Oletus tai voit asettaa oman tervehdyksen Muokattu-painiketta painamalla.
  4. Äänitä oma tervehdyksesi Äänitä-painiketta painamalla. Voit kuunnella tervehdyksen Toista-painikkeesta. Kun olet tyytyväinen tervehdykseen, tallenna se Tallenna-painikkeesta.
Viestien kuuntelu
  1. Viestin kuuntelu tapahtuu painamalla saapunutta viestiä Puhepostissa.
  2. Toista-painikkeella (1) aloitat viestin kuuntelun. Voit asettaa viestin kuulumaan kaiuttimesta Kaiutin-painikkeella (2) tai soittaa viestin jättäneeseen numeroon Soita-painikkeella (3). Viestin voit poistaa Poista-painikkeella (4).
  3. Painamalla Jaa-painiketta saat näkyviin viestiä koskevia lisävalintoja.
  4. Voit jakaa äänitallenteen (1) valitsemassasi sovelluksessa. Voit myös kopioida viestitiedoston Kopio-painikkeella (2) tai tallentaa viestin laitteesi muistiin Tallenna Tiedostoihin -painikkeella (3).
Vastaaja prepaid-liittymissä

Vastaaja kuuluu automaattisesti Telia Prepaid -liittymiin. Vastaaja on prepaid-liittymissä maksuton, mutta vastaajaan lähetettyjen viestien kuuntelusta veloitetaan hinnaston mukaisesti.

Halutessasi voit kytkeä vastaajapalvelun pois liittymästäsi.
Vastaajan poistaminen

Vastaajan poistaminen

Kun otat vastaajan pois käytöstä, tervehdykset ja viestit säilyvät vastaajassa, mutta uusia soittoja ei ohjata sinne. Voit myös poistaa vastaajan kokonaan, jolloin kaikki vastaajan sisältö poistetaan.

Vastaajan ottaminen pois käytöstä

Kun poistat vastaajan käytöstä, tervehdykset ja viestit säilyvät vastaajassa, mutta uusia soittoja ei ohjata sinne.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan liittymän käyttäjänä ja mene vastaajan asetuksiin.
    Katso ohje
  2. Yleistä-välilehdellä on Vastaajan tila -niminen kytkin. Klikkaamalla siitä saat vastaajan päälle tai pois päältä. Kun kytkin on violetti, vastaaja on päällä.
Vastaajan poistaminen kokonaan

Jos poistat vastaajan liittymältäsi kokonaan, kaikki vastaajan sisältö, kuten tervehdykset ja viestit, poistetaan eikä niitä voi palauttaa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan liittymän käyttäjänä.
    Katso ohje kirjautumiseen 
  2. Valitse liittymä, jonka tietoja haluat muokata.
  3. Avaa Lisäpalvelut-välilehti ja klikkaa siellä Vastaajan kohdalta Muokkaa.
  4. Poista vastaaja liittymältä kokonaan täppäämällä ruutu ja klikkaamalla sitten Poista palvelu. Huomioithan, että tämän tehtyäsi kaikki vastaajan sisältö, kuten tervehdykset ja viestit, poistetaan eikä niitä voi palauttaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.