Takaisin

Koronavuosi mullisti yhteyksien merkityksen – ”Netti tuli mökeillekin jäädäkseen”

2 min
Keijo Kantojärvi on tutkinut vuosien ajan, miten suomalaiset käyttävät nettiyhteyksiä.

Suomalaiset varustivat kotinsa ja vapaa-ajan asuntonsa aiempaa paremmilla nettiyhteyksillä, selviää Telian tuoreesta tutkimuksesta. Muutosta vauhditti suoratoistopalveluiden kasvu – jo kaksi kolmesta suomalaisesta maksaa tv-sisällöistä.

Tutkimuksen mukaan yli kolmannes kokee nettiyhteyksien merkityksen kasvaneen koronavuoden aikana.                                            

”Kodin yhteydet haluttiin päivittää etätyön ja -koulun sekä tv:n katselutottumusten muutosten myötä paremmilla yhteyksillä. Suoratoistopalveluiden käytön kasvu ja 4K-lähetykset ovat asettaneet uusia vaatimuksia yhteyksille”, Telian analyytikko Keijo Kantojärvi kertoo.

Lähes 40 prosenttia suomalaisista pakkasi koronavuoden aikana kamppeensa ja muutti ainakin osaksi aikaa vapaa-ajanviettopaikkaansa. Joka seitsemäs teki muutoksia mökkinsä yhteyksiin ja heistä peräti neljännes osti mökille ensimmäistä kertaa nettiyhteyden.

”Tutkimuksesta näkee, että nettiyhteydet myös vapaa-ajanviettopaikkoihin tulivat jäädäkseen”, Kantojärvi tiivistää.

Tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaista on hankkinut tai suunnittelee 5G-yhteyden hankkimista.

”Se ei yllätä. 5G-kattavuus laajenee Suomessa koko ajan. Esimerkiksi Telian kotimaisen 5G-verkon piirissä on 2,4 miljoonaa suomalaista ja verkon rakentaminen etenee kovaa vauhtia. Kotikäytössä 5G takaa riittävän kapasiteetin viihdekäyttöön ja etätyöskentelyyn koko perheelle”, Kantojärvi kuvailee.

Suoratoistopalveluiden suosio kasvaa

Korona-aika kasvatti viihteen ja draaman suosiota. Kaksi kolmesta vastaajasta kertoi katsovansa maksullisia suoratoistopalveluita, ja peräti 53 prosenttia hankki vuoden aikana ainakin yhden uuden maksullisen suoratoistopalvelun.

Ykköspaikkaa pitää Netflix. Kotimaisista suoratoistopalveluista C More nousi ostetuimmaksi. Joka viides kertoi ahmivansa aiempaa enemmän kotimaisia tuotantoja.

”C Moren tilaajamäärät ovat voimakkaassa kasvussa. Vahvan urheilutarjonnan lisäksi palvelussamme julkaistaan kuluvan vuoden aikana ennätysmäärä kotimaisia alkuperäissarjoja tai niiden uusia kausia”, Telian tv-liiketoiminnasta vastaava Olli-Pekka Takanen iloitsee.

”Sisältöjä myös ostetaan entistä useammin nettiyhteyksien yhteydessä. Telian liittymän ja C More -palvelun yhdessä hankkineiden asiakkaiden määrä on vuodessa kolminkertaistunut”, Takanen kertoo.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana suomalaisten tv-katselutottumuksissa näkyy monen asian samanaikainen tekeminen, niin sanottu multitasking. Vain viidennes kertoi keskittyvänsä pelkkään tv:n katseluun. Puolet vastaajista kertoi syövänsä televisiota katsellessaan.

Myös kännykällä surffailua ja somettamista harrastaa lähes puolet tv-katsojista.

Kyselytutkimus tehtiin toukokuussa 2021. Tutkimusyritys Bilendin toteuttamaan kyselyyn vastasi tuhat 18-74-vuotiasta suomalaista.

 

Teksti: Katriina Puro

Kuva: Otto Uotila

 

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle
Edellinen artikkeli
Jokainen meistä on mestariteos
Pakko myöntää; tämä on hienoa aikaa työskennellä yritysvastuujohtajana. Kymmenen vuotta sitten ...
Seuraava artikkeli
Telia rakentaa valtiolle tulevaisuuden runkoverkon
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on päättänyt tänään valita Telian uudistamaan ...