Tietosuoja ja tietoturva

Telian tietosuojalausunto

Telian tietosuojalausunnon tarkoituksena on kertoa niistä periaatteista ja käytännöistä, joita me Telia Finland Oyj:ssä noudatamme asiakkaidemme yksityisyyden suojan, viestinnän luottamuksellisuuden ja muiden oikeutettujen intressien varmistamiseksi. Klikkaamalla alla olevaa linkkiä voit tutustua tarkemmin Telian tietosuojalausuntoon.

Täältä löydät lisätietoa tietosuojan toteuttamisesta Telialla

Evästeet

Alla olevasta evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta saat lisätietoja siitä, kuinka käytämme evästeitä.

Asia- ja palvelukohtaiset tietosuojaselosteet

Crowd insights - ihmisvirta-analyysi

Internetresurssien hallinnointi

Paikallisena internetrekisterinä ja palveluntarjoajana Telia vahvistaa IP-pyyntöjä sekä hallinnoi ja päivittää kaikkia asiaan liittyviä tietoja RIPE-tietokannassa (Whois-tietokanta) mukaan lukien Asiakkaan ja Asiakkaan yhteyshenkilöiden yhteystiedot. Alla tarkempaa tietoa internetresurssien hallinnoinnista ja tietosuojasta.

Kameravalvonta Telian toimipisteissä

Lehdistötiedotteen tilaus

Minun Telia -sovellus ja biometriset tiedot

Taika-palvelurobotti

Telia Dot

Telia Smart Wifi -palvelu

Telia Tili yrityksille

Telia Play -palvelu

Telia Yhteisö

Telia Hiomo

Telian Arpa-palvelu

Telian toimitilojen vierailijat

Yhteystiedot luettelo- ja hakemistopalveluissa

Tietoja asiakkaillemme kuuluvasta oikeudesta päättää yhteystietojensa mahdollisesta julkaisemisesta luettelo- ja hakemistopalveluissa sekä yleisesti saatavilla olevien tai luettelopalveluiden kautta käytettävissä olevien puhelinluetteloiden, muiden tilaajaluetteloiden sekä numerotiedotuspalveluiden tarkoituksesta ja käytöstä.

 

Sähköinen suoramarkkinointi ja mainonta

Voimme lähettää asiakkaillemme tuotteitamme koskevia suoramarkkinointiviestejä ja muuta asiakasviestintää myös sähköisesti. Pyrimme siihen, että tieto on hyödyllistä ja että viestien määrä on kohtuullinen. Asiakkaanamme sinulla on aina oikeus kieltää meitä lähettämästä suoramarkkinointia.

Kuluttaja-asiakkaanamme voit muokata tietosuojaan ja suoramarkkinointiin liittyviä asetuksiasi Minun Telia -sovelluksessa tai kirjautumalla telia.fi:hin. Voit myös tehdä muutokset soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 tai kirjallisesti joko Asiakaspalvelun yhteydenottolomakkeella tai osoitteeseen Telia Finland Oyj, Asiakaspalvelu, PL 0400, 65101 Vaasa.

Lue lisää Telia Finland Oyj:n sähköisestä suoramarkkinoinnista ja mainonnasta kuluttaja-asiakkaille.

Läs information om Telia Finland Oyj:s kommunikation och marknadsföring till konsumentkunder på svenska.

Read the Telia Finland Oyj's Direct Consumer Marketing and Advertising Notice in English.

Yritysasiakkaanamme voit tehdä muutokset tällä lomakkeella tai soittamalla yritysasiakaspalveluumme 020 693 693.

Lue lisää Telia Finland Oyj:n sähköisestä suoramarkkinoinnista ja mainonnasta yritysasiakkaille.

Read the Telia Finland Oyj's Direct Business Marketing and Advertising Notice in English.

Asiakaspalveluasiointiin liittyvien tietojen tallentaminen (puhelut, chat- ja sähköpostiviestit)

Telia tallentaa asiakkaan tietoja asiakaspalvelutilanteissa, esimerkiksi kun asiakas ottaa asiakaspalveluun yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai chatin välityksellä, tai kun Telia soittaa asiakkaalle. Näissä tilanteissa voidaan tehdä sopimuksia tai sopia muita palveluihin liittyviä asioita, joihin voi olla tarvetta palata myöhemmin jos tulee epäselvyyksiä. Telialla on lain mukaan oikeus tallentaa puhelut ja viestit näiden sopimusten ja asioiden varmentamiseksi, jotta tiedot ovat saatavilla mikäli siihen tulee jälkikäteen tarvetta. Tallennettujen tietojen avulla voidaan löytää osa-alueita, joita Telialla halutaan kehittää ja parantaa esimerkiksi asiakaskokemuksen tai asiakaspalvelun näkökulmasta. Telialla on oikeus käyttää tallenteita myös tällaiseen tarkoitukseen.  

Asiointiin liittyvät tallenteet ovat henkilötietoa, ja henkilötiedon käsittelystä Telialla kerrotaan Telian Tietosuojalausunnossa. Puheluiden tallentamisesta kerrotaan Telian yleisissä toimitusehdoissa sekä tilanteesta riippuen muilla tavoilla, esim. Telian asiakaspalveluun soitettaessa asiakkaalle kerrotaan tallentamisesta jonotiedotteessa. Tallentamisesta kerrotaan myös yhteydenottopyyntöjen ja soittoaikojen varaamisen yhteydessä ja tarvittaessa tallentamisen aloittamisen ajankohtana puhelun aikana.

Mikäli Sinulla on kysyttävää siitä, miten Telia Finland Oyj huolehtii tietosuojasta, voit olla yhteydessä tietosuojavastaavaan tietosuoja-telia@teliacompany.com

Rekisteriotteen tilaus

Voit tilata rekisteriotteen Telian asiakkuutta koskevista omista henkilötiedoistasi joko sähköisesti tai postitse paperisella lomakkeella. Sähköinen tilaus vaatii verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Toimitamme tilaamasi tiedot kuukauden sisällä pyynnön vastaanottamisesta tilauksesi mukaisesti joko sähköisessä tai paperisessa muodossa. Molemmat toimitustavat ovat mahdollisia tilaustavasta riippumatta. Pyynnön voit esittää maksutta kerran puolessa vuodessa. Tilauslomakkeella keräämiämme yhteystietoja käytetään ainoastaan rekisteriotteen tilauksen käsittelyyn ja toimittamiseen. Mikäli tilauslomakkeen toiminnassa esiintyy teknisiä häiriöitä, olethan yhteydessä osoitteeseen tietosuoja-telia@teliacompany.com.

Lisäksi yksittäisten palveluiden osalta rekisteriotteet tilataan ja toimitetaan erikseen. Voit tilata ne alla olevan palvelukohtaisten rekisteriotteiden linkistä.

Läs mera om Rätt till tillgång

Read more about Right of access

Tietosuojaa lapsille ja nuorille

Netissä täytyy aina muistaa olla varovainen omien tai toisten tietojen suhteen. Varsinkaan nimeä, käyttäjätunnusta ja salasanaa, omia tai muiden kuvia, videoita, kotiosoitetta tai puhelinnumeroa ei kannata jakaa mihin tahansa.

Keräsimme artisti Tuure Boeliuksen kanssa tietosuojavinkit videosarjaan. Videoilla Tuure kertoo lapsille tietosuojasta eli niistä säännöistä, joita yritysten ja sovellusten täytyy noudattaa kun he keräävät ja käyttävät henkilötietoja. Lapset pystyvät pitämään tiedoistaan ja yksityisyydestään parempaa huolta, kun tietosuojan perusasiat ovat hallussa. Tietosuojan lisäksi muistutamme videoilla muista netin ja somen käyttöön liittyvistä tärkeistä aiheista eli turvallisesta netin käytöstä ja hyvistä käytöstavoista. Mukavia hetkiä videoiden parissa, toivottavasti niistä on apua tietosuojakeskusteluissa lapsen kanssa.

Voit katsoa videosarjan kokonaisuudessaan Youtubesta tai valita alta sinua erityisesti kiinnostavan aiheen.

Mitä on tietosuoja?

Mikä on henkilötieto?

Miten henkilötietojasi käytetään ja miksi niitä kerätään?

Onko sinulla oikeus tietää, mitä tietoja sinusta kerätään ja miksi?

Voinko pyytää henkilötietoni poistettavaksi?

Kenen puoleen voin kääntyä?

Loppusanat tietosuojasta

Käytännön vinkkejä lapsille ja nuorille tietosuojasta

Tietoturvaloukkauksesta ja häiriötilanteesta ilmoittaminen

Operaattorit ja tietoturvatoimijat:

  • Voit ilmoittaa tietoturvaloukkauksesta Telian palvelussa sähköpostilla osoitteeseen abuse@telia.fi.
  • Henkilötietoihin kohdistuneista tietoturvaloukkauksista pyydämme ilmoittamaan viipymättä kuluttaja- tai yritysasiakaspalveluumme.
     

Data or security breach notification

Operators and security operatives:

Saitko ilmoituksen tietoturvaongelmasta?

Jos havaitsemme asiakkaan verkossa olevan laitteen aiheuttavan häiriöitä, otamme yhteyttä liittymän yhteyshenkilöksi kirjattuun henkilöön sähköpostitse ja tekstiviestitse.

Tutustu tarkemmin erilaisiin tietoturvaongelmiin ja keinoihin niiden ratkaisemiseksi

Yleinen tietoturva

Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta www.kyberturvallisuuskeskus.fi saat ajankohtaista tietoa tietoturvasta ja tietoturvaan liittyvistä varoituksista. Sivuilta löytyy myös tietoturvaoppaita sekä kuukausittain julkaistava kybersääkatsaus.

Työntekijöiden rekisteriotetilaukset

Nykyiset työntekijät

Sisäinen ohjeistus lntrassa.

Entiset työntekijät sekä alihankkijoiden ja kumppanien työntekijät

Lähetä sähköpostia osoitteeseen employee-privacy@teliacompany.com ja kerro, että haluat tarkastaa henkilötietosi Telia Finland Oyj:n työntekijänä.

Tilaa rekisteriote paperilomakkeella

  • Paperilla toimitettavat tiedot lähetetään kirjattuna kirjeenä tai postipakettina ja ne on noudettava Postista.
  • Tilauksen sivumäärä saattaa olla mittava riippuen tilauksestasi ja palveluistasi.
  • Digitaalisessa muodossa oleva materiaali pystytään toimittamaan nopeammin ja se on helpommin luettavissa sekä käsiteltävissä suoraan tietokoneelta.
  • Sähköinen toimitustapa säästää luontoa ja sinun on helppo poistaa tiedot tietoturvallisesti.

Tulosta paperilomake