Ennen kaivutyötä ja sen aikana

Tämä ohje on yritysasiakkaille.

Oletko rakentamassa, kaatamassa puita tai kaivamassa maata? Kaivajan tulee aina varmistaa ennen työn aloittamista onko suunnitellulla kaivualueella tietoliikennekaapeleita tai kaapeleita muihin tarkoituksiin. Tarkista ohjeistamme toimenpiteet, jotka tulee tehdä ennen kaivutyön aloittamista sekä kaivutyön aikana.

Kysy ennen kuin kaivat -ohjeanimaatio:

Ennen kaivutyön aloittamista

Ennen töiden aloittamista tulee kaivajan aina varmistaa onko suunnitellulla kaivualueella muita kaapeleita. Asian tärkeyden vuoksi se on kirjattu myös lakiin (laki sähköisen viestinnän palveluista 241 §). Lakiin on myös kirjattu, että kaapelivaurion aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon.

Kaapeleita esiintyy katualueiden lisäksi myös tonteilla. Kaapelit voivat olla ilmassa tai maassa joko maanvaraisina tai asennettuna putkiin. Maassa olevien kaapeleiden paikallistamiseen tarvitaan aina ajantasainen verkkokartta. Lisäksi työskenneltäessä normaalia korkeammilla ajoneuvoilla tai laitteilla on aina varmistettava niiden tarvitsema vapaa korkeus.

Tee kaapelisijaintitiedustelu riittävän ajoissa, vähintään neljä arkipäivää ennen kaivutyön aloittamista. Näin varmistat oikea-aikaisen kaapelinäytön.

Kuntien kaivuluvat on haettava, mikäli kuntien tai ELY-keskusten määräykset sitä vaativat.

 

Yhteystiedot kaapelien sijaintitiedusteluun

Telian kaapelitiedustelut hoidetaan Geomatikk Oy:n kautta

Geomatikk asiakaspalvelu
075 758 0700
https://verkkoselvitys.fi/fi/palvelut/kaapelitiedustelu

Alla olevien kuntien kaapelisijaintitiedusteluihin liittyen, toimithan seuraavasti:

Helsingin kaupunki, Asukas- ja yrityspalvelut
09 310 31940
johtotietopalvelu@hel.fi

Tee sen jälkeen kaapelitiedustelu tai näyttöpyyntö Geomattikin verkkoselvitys-asiakasportaalin kautta.

Seuraavien alueiden osalta kaapelitiedustelut osoitetaan suoraan kaupungille:

Espoon kaupunki, Kaupunkimittaus
Johtotietopalvelu 09 816 25200
https://easiointi.espoo.fi/ePermit

Vantaan kaupunki, maanmittauspalvelut
09 839 22242

Joensuun kaupunki, Geomatikk asiakaspalvelu
075 758 0700

Telia Åland, Johan B. Engman
040 302 4310
johan.engman@teliacompany.com

Katso alta kaapelitiedustelun prosessikuvaus:

Prosessikuvaus (pdf)

 
Kaivutyön aikana

Kaapelinäytön tilaajan tulee aina olla paikalla kaapelinnäytössä. Mikäli tilaaja ei saavu paikalle, toteutumattomasta näytöstä peritään korvaus. Jos Telia määrittelee näytön suoritettavaksi ainoastaan kartanlähetyksellä, mutta tilaaja kuitenkin haluaa näytön paikan päällä suoritettavaksi, siitä peritään maksu.

Jos tilaaja haluaa näytön suoritettavaksi pikanäyttönä, joka suoritetaan nopeammin kuin normaali näyttö, peritään siitä erillinen maksu.

Hankithan aina uuden ajantasaisen kaapelikartan - älä käytä vanhoja karttoja. Huomioi myös, että kaapelit voivat sijaita poikkeavassa syvyydessä.

Apumiehen käyttäminen tietoliikennekaapeleiden varoalueella auttaa vähentämään vaurioiden syntymistä.

Lue lisää työskentelystä telekaapeleiden läheisyydessä

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu ja käyttötuki

Varaa soittoaika
Avaa chat


Telian asiakkaat ja ent. Telia Inmics-Nebulan PK-asiakkaat

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
(94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)


ent. Telia Inmics-Nebulan suuryritysasiakkaat

0600 16 171
Arkisin 9–15
(mpm/pvm)


Käyttötuki

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm (alv. 24 %))
Tutustu

Minun Telia Yrityksille

Kirjaudu
Rekisteröidy



Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja sekä tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia.


Asiointipalvelussa voit myös lähettää meille viestin tai vikailmoituksen, sekä keskustella chatissa asiantuntijamme kanssa arkisin klo 8–16.


Tutustu asiointipalveluun
 

Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan